Augmented reality als marketingtool?

Augmented-Reality.jpg

Augmented reality is kort gezegd een een verzamelterm voor alle technologie waarbij de realiteit en de virtuele wereld met elkaar worden gecombineerd. Het is een middel dat al sinds de jaren 90 wordt toegepast maar het afgelopen jaar weer meer aandacht heeft gekregen. Dit mede door  de enorme opkomst van het mobiele gebruik en de mogelijkheden op onze mobiele telefoon. De camerafuncties, kompas functies en het gebruik van GPS leveren een grote bijdrage aan het gebruik van augmented reality applicaties. De term wordt dan ook steeds meer als marketingmiddel gebruikt en zal zeker een grote impact hebben op de gebruikerservaring. Het is een innovatieve uitvinding op het gebied van communicatie, maar nog belangrijker: Hoe zet de online marketeer het in?

Bij het gebruik van augmented reality bepaalt de consument zelf wanneer en welke informatie hij of zij wilt zien. Het wordt onder andere al in supermarkten toegepast, waarbij gemakkelijk alle productinformatie en eventuele aanbiedingen worden getoond. Buiten het bieden van informatie op maat biedt augmented reality ook de mogelijkheid de user experience te verbeteren. Als voorbeeld kijken we naar Ikea, zij hebben een applicatie ontwikkeld waarmee jij meubilair in de woonkamer kunt plaatsen zonder het daadwerkelijk aan te schaffen. Dit verkleint de kans op miskopen en je weet immers direct hoe het staat.

De scheiding tussen offline en online:
De opkomst van augmented reality zorgt ervoor dat de scheiding tussen de offline en online wereld nog meer vervaagd, en dus ook voor de online marketeer. Het vermarkten van producten zal in de toekomst alleen nog maar draaien om de gebruikerservaring en informatie die hierbij wordt geboden. Wanneer je bijvoorbeeld televisies verkoopt, maak het dan ook mogelijk dat de consument deze kan ‘proberen’ in de woonkamer. Niet alleen het proberen van producten in huis is een vorm van augmented reality, ook voor de fysieke winkels biedt het kansen. Op basis van locatie gebaseerde informatie kunnen consumenten worden verleid op straat. Wanneer een consument in de buurt van de winkel komt, kan het gehele assortiment mobiel worden aangeboden, wat de kans vergroot dat hij of zij de fysieke winkel bezoekt.

Vooral in de gamingindustrie wordt augmented reality al veel toegepast, meestal door het gebruik van speciaal ontwikkelde bril. Maar ook onder de musea’s zien we het veel terug. Het geeft de bezoeker de kans zelf te kiezen wat hij graag wilt zien en waar hij meer informatie over wilt ontvangen. Het zorgt ervoor dat de betrokkenheid wordt verhoogd en de dat de bezoeker in een virtueel beeld de geschiedenis kan herbeleven.

Wat maakt een augmented reality campagne succesvol?
Hoewel in Nederland het begrip nog niet maximaal wordt gebruikt zetten grote merken zoals L’oreal, Pepsi en Adidas de techniek al steeds meer in bij het opzetten van marketingcampagnes. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar met de volgende punten dient zeker rekening gehouden te worden:

  1. Maak relevante content voor de gebruiker:
    Augmented reality kan gebruikers op verschillende manieren verrassen, maar moet hier ook wel nuttige informatie in terug komen. Het tonen van een 3D animatie is leuk, maar levert niet direct toegevoegde waarde op. Voorbeelden zoals instructies van een product, een gratis kortingscoupon of een gratis spel spelen voegen meer waarde toe.
  2. Creer engagement:
    Uit onderzoek blijkt dat consumenten eerder een product aanschaffen, wanneer zij dit zelf al een keer hebben uitgeprobeerd. Augmented reality maakt het goed mogelijk om producten al een keer virtueel te kunnen uitproberen. Zo heeft Maybelline New York een campagne opgezet waarbij je via je smartphone je eigen nagels kon lakken en verschillende kleuren kon proberen. Gebruikers zijn zo ook onbewust sterk bezig met het merk dat het product daadwerkelijk verkoopt.
  3. Gebruik een duidelijke call to action:
    Net als bij traditionele marketing en verschillende online marketing vormen staat ook een duidelijke CTA centraal. Wat wil je nu eigenlijk van de consument? En wat ontvangt de consument wanneer zij gebruik maken van de applicatie? Omdat augmented reality onder de consument nog redelijk onduidelijk is, is het belangrijk dat bij campagnes duidelijk wordt gemaakt wat er voor de consument valt te halen en wat zij hieraan hebben. Net zoals bij bijvoorbeeld e-mailcampagnes, maken consumenten er ook vaak geen gebruik van wanneer zij de toegevoegde waarde niet inzien. Mensen haken dus sneller af wanneer iets onduidelijk is.
  4. Wees bewust van de consument zijn locatie:
    Onze mobiel ligt de hele dag binnen handbereik en wordt dan ook overal gebruikt. Toch moet de online marketeer er goed over na denken dat sommige campagnes niet op alle plekken geschikt zijn. Bijvoorbeeld in metro’s, bussen en op festivals is het bereik vaak relatief slecht. Terwijl bij een bushalte een campagne vaak wel weer beter werkt, dit door de wachttijden en vaak de aanwezigheid van Wi-Fi op stations. Wanneer je toch moet wachten, kun je net zo goed een QR code scannen en de trailer van een nieuwe film bekijken, toch?
  5. Gebruik de campagne via meerdere kanalen:
    Als je als online marketeer eenmaal gebruik gaat maken van augmented reality, zorg dan ook dat de campagne wordt gezien. Andere online kanalen bieden een goede mogelijkheid, zoals Social Media, om de campagne te promoten. Ook de pers kan hierin een belangrijke factor hebben, vooral wanneer je een van de eerste bent of een unieke campagne op zet. En net zoals de applicatie die Ikea heeft ontwikkeld, werd deze ook op verschillende platforms gedeeld, en werd hier veel over geschreven. Ook de consument kan een toegevoegde waarde creëren in het delen van de campagne. Vaak wordt er ook gebruik gemaakt van het maken van foto’s, die je dan later via de mail toegezonden krijgt en kunt delen via Social Media.

Ook de bekende speler in Nederland, Bol.com, ontwikkelt zich op het gebied van augmented reality. Zo hebben zij in samenwerking met Layar het mogelijk gemaakt dat consumenten artikelen kunnen bestellen door een foto van bijvoorbeeld het boek te maken. Wanneer gebruikers een artikel zien wat zij willen hebben, kunnen zij dit zo zonder barcode, gemakkelijk bestellen.

De toekomst:
Verwacht wordt een omzet van 3 miljard dollar in 2016 aan augmented reality. Een enorm bedrag, gezien de omzet in 2010 op 21 miljoen lag. De bekende aanbieder Layar in Nederland is dan ook zeker niet meer de enige die de technologie aanbiedt. Ook Google en Amazon ontwikkelen hun eigen AR browser. Toch kent een groot gedeelte van de consumenten het begrip, en de mogelijkheden, van AR nog niet. Dus hierbij is het de vraag of het dit jaar al grote massa’s gaat bereiken. In tegenstelling tot de QR code, die goed zichtbaar is, is dit bij augmented reality niet het geval.

Toch voorspelt Jupiter Research dat er in 2017 2,5 miljard AR-apps per jaar worden geïnstalleerd. De meerwaarde voor de consument zal inzichtelijk worden, en door de ontwikkelingen zal het ook steeds gebruiksvriendelijker worden. Het grote succes zal dus voornamelijk afhangen van de awareness en acceptatie bij de consument.

Tenslotte, kijkend naar de overige ontwikkelingen binnen oline marketing, kan het belang van video’s en content goed worden gecombineerd met het inzetten van augmented reality. Het draait immers binnen online marketing alleen nog maar om content, de context en relevantie. Virtuele beelden gaan de toekomst overnemen en de consument ziet dit dan ook positief in. Video’s dragen bij aan de betrouwbaarheid en maken het de consument gemakkelijk. Zij worden overal waar zij het nodig hebben geholpen, en kunnen via hun mobiele telefoon dan ook alle informatie die ze zoeken, direct vinden.

Schermafbeelding 2016-01-05 om 11.43.12

Geraadpleegde bronnen:
Jungle Minds (2012). Het perspectief van augmented reality. Geraadpleegd op 5 Januari 2016 via de website: https://www.jungleminds.nl/blog/het-perspectief-van-augmented-reality

MarketingMed (2015). Augmented reality de toekomst van jouw marketing. Geraadpleegd op 5 Januari 2015 via de website: https://marketingmed.nl/augmented-reality-de-toekomst-van-jouw-marketing/

MarketingOnline (2014). 5 tips voor het opzetten van een succesvolle augmented reality campagne. Geraadpleegd op 5 Januari 2015 via de website: http://www.marketingonline.nl/blog/5-tips-voor-het-opzetten-van-een-succesvolle-augmented-reality-campagne

Open Educational Resources (2013). Trendrapport: Mobiele apparaten en apps als versnellers van open educational resources. Geraadpleegd op 5 Januari 2016 via de website: http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/5032/1/Mobile%20Devices%20en%20Apps%20als%20versnellers%20voor%20OER-DeVries-Thus.pdf

Patelski, P (2015). Masterthesis: De historie zien, beleven en delen. Geraadpleegd op 5 Januari 2016 via de website: file:///Users/BibiJorissen/Downloads/Masterthesis%20(2).pdf

Team Nijhuis (2015). De top 6 digitale en online marketing trends die 2016 zullen domineren. Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website:https://www.teamnijhuis.nl/vakpraat/blog/de-top-6-digitale-en-online-marketing-trends-die-2016-zullen-domineren

TheMarketMogul (2015). Next big trend: Augmented reality. Geraadpleegd op 5 Januari 2015 via de website: http://themarketmogul.com/next-big-trend-augmented-reality/

Wetenschap.Infonu (NB). Augmented reality, wat is het en wat kun je ermee? Geraadpleegd op 5 Januari 2016 via de website: http://wetenschap.infonu.nl/techniek/49545-augmented-reality-wat-is-het-en-wat-kun-je-er-mee.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s