Wat brengt Online Marketing ons in 2016?

Het nieuwe jaar is nog maar net van start, maar ook in 2016 kunnen de online marketeers weer vol aan de bak. 2015 bracht veel ontwikkelingen met zich mee, waaronder de grote opkomst van mobiel, het adverteren van Social Media en het belang van content. Blijft dit ook zo in 2016? En gaat mobiel de markt domineren?

Online Marketing 201

1. Social Media en adverteren gaan hand in hand:
Sinds September 2015 zijn ook op Instagram advertenties te zien, en in 2016 wordt dan ook verwacht dat Snapchat en Pinterest hierbij gaan aansluiten. Het adverteren via Social Media kent voor bedrijven en organisaties veel voordelen. Er kan namelijk zeer specifiek worden getarget, op specifieke personen, met een specifieke boodschap. En zoals 2015 heeft laten zien, is relevantie de sleutel tot succes. Buiten het grote aanbod zal ook in 2016 Social Media doorbraak gaan maken als conversiemedium. Vaak is Social Media nog niet verantwoordelijk voor de zogeheten last-click conversie maar wordt het meer gebruikt voor het bekijken van producten en reviews. De opkomst van de zogeheten ‘buy’ buttons zouden hier verandering in kunnen gaan brengen. Ook zal er meer gebruik worden gemaakt van leadgeneratie advertenties en zal retargeting ingezet blijven worden. Al deze ontwikkelingen zullen bijdragen aan het feit dat Social Media steeds meer gezien zal worden als conversie ondersteunend kanaal (Emerce, 2015).

2. Content is still king:
Video’s, tekst en afbeeldingen zullen in 2016 alleen nog maar meer gebruikt worden. Buiten het creëren van awareness doormiddel van content zal er ook een grote focus komen te liggen op het creëren van vertrouwen. Een paar korte feiten op een rij (BrandPit Online, 2015):

  • 78% ziet content als als de effort die een bedrijf stopt in het aangaan van een kwalitatieve relatie met haar klant.
  • 58% van de consumenten vindt content ondersteunt met een video geloofwaardiger.
  • De costs/leads via contentmarketing zijn 62% lager ten opzichte van traditionele marketing.

Videomarketing zal dan ook steeds meer worden toegepast. Vooral gunstig is dat op het platform Youtube het inkopen van gerichte impressies relatief voordelig is. Zelfs Google is bezig met het integreren van video advertenties die vanzelf afspelen binnen de zoekresultaten. Facebook en Twitter gebruiken dit principe al langer, en nu komen Google, Bing en Yahoo hier ook achter aan (Forbes, 2015). Wel zullen we ook in 2016 terug zien dat de relevantie, ook in afbeeldingen en video’s, duidelijk moet zijn. En dat organisaties niet enkel berichten posten om te ‘posten’. Nuttige informatie is ontzettend sterk, en zou dan ook onderdeel moeten worden binnen de online marketing strategie. In plaats van een groot budget uit te geven aan veel content, kan het van belang zijn het budget te besteden aan minder content, maar wel met veel meer waarde en relevantie. Vooral op verkoopgerichte content zit de consument niet te wachten.

3. Mobiel wordt nog groter:
2015 was het jaar waarin onder andere in Japan en de Verenigde Staten het verkeer op het internet via een mobiele telefoon groter was dan het verkeer via desktop. Ook Google heeft via het uitrollen van ‘MobileGeddon’ laten zien dat mobiel een belangrijke rol gaat innemen. Dit algoritme maakt het mogelijk om websites die mobielvriendelijk zijn, te identificeren. Ook de opkomst van Mobile Display Advertising laat zien dat bedrijven meer inspelen op de mobiele denkwijze. Sommige organisaties tonen zelfs op mobile devices andere content dan op desktop. Dit vanuit het idee dat gebruikers via mobile devices vaak met andere behoeften gebruik maken van het internet. Ook wordt in 2016 de introductie van het 5G netwerk verwacht, waardoor het gebruik alleen nog maar toe zal nemen. In 2015 heeft de introductie van het 4G netwerk namelijk gezorgd voor een verdubbeling van het mobiele dataverbruik (Nu.nl, 2015).

Ook zullen digitale assistenten zoals Siri en Cortana toenemen op mobiel. Deze applicaties worden steeds verder ontwikkeld om op een volwaardigere manier te zoeken. We kunnen onze mobiele telefoon voor vrijwel alles gebruiken, en deze ontwikkelingen zullen in 2016, en de jaren er naar, blijven uitrollen. Zo zullen in de toekomst deze assistenten met SEO worden gekoppeld en zullen bedrijven hiermee gevonden willen worden.

SIRI_500_281_85

4. De explosieve groei van apps
Google maakt het sinds 2013 al mogelijk om de consument gemakkelijker apps te laten vinden tussen de zoekresultaten, wat App-Indexing wordt genoemd. Zo hoeft niet de gehele app store doorgespit te worden om een app te vinden en te downloaden. Google zal dit jaar de kwaliteit en vindbaarheid van apps mee gaan nemen in haar ranking systeem. Dit zorgt dat organisaties met een app deze nog beter vindbaar moeten maken en deze moeten blijven optimaliseren. Voor de consument kan dit als een groot voordeel gezien worden, bedrijven en organisaties zullen apps zo gaan optimaliseren om de ultieme gebruikerservaring te creëren. Niet alleen de kwaliteit zal stijgen, maar ook de kwantiteit. Omdat apps steeds belangrijker worden, zullen ze dan ook steeds meer ontwikkeld worden. Wat natuurlijk ook niet vergeten moet worden is dat door de opkomst van nog meer apps, het gebruik via mobiele devices nog meer zal stijgen. Apps hebben veelal een hogere conversiewaarde, waardoor bepaalde apps bijvoorbeeld door een verbeterde weergave, meer traffic genereren en hierdoor een hogere conversie kunnen behalen (Chapter42, 2015).

Google verkrijgt op deze manier nog meer inzicht in populaire content en populaire apps, wat in de toekomst gebruikt zal worden om merkwaarde en voorkeur bij de consument te kunnen bepalen bij organische zoekresultaten.

Geraadpleegde bronnen:
BrandPit (2015). Online Marketing Trends 2016. Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website: http://www.brandpit.nl/online-marketing-en-e-commerce/online-marketing-trends-2016/

Chapter42 (2015). App indexing voor SEO in het kort. Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website: http://www.chapter42.com/app-indexing-voor-seo-in-het-kort/

Clickvin (2015). Online marketing trends voor 2016. Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website: http://www.clickvin.nl/blog/online-marketing-trends-voor-2016/

Comaxx (2015). Dit zijn de content en social media trends voor 2016! Geraadpleegd op 4 Januari 2015 via de website: https://www.comaxx.nl/blog/dit-zijn-de-content-en-social-media-trends-van-2016/

Emerce (2015). Social Media ontwikkelingen 2016. Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website: http://www.emerce.nl/achtergrond/social-media-ontwikkelingen-2016

Forbes (2015). The Top 7 Online Marketing Trends That will Dominate 2016. Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website: http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/09/29/the-top-7-online-marketing-trends-that-will-dominate-2016/

Forbes (2015). Are Video Ads Coming To Google Search Results? Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website: http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/09/25/are-video-ads-coming-to-google-search-results/

Marketingfacts (2015). 7 Trends voor de digitale marketeer. Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/7-trends-voor-de-digitale-marketeer-in-2016

Nemesys (2015). 3 Belangrijke mobiele trends voor 2016. Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website: https://www.nemesys.nl/nieuws/3-mobiele-trends-voor-2016/

Team Nijhuis (2015). De top 6 digitale en online marketing trends die 2016 zullen domineren. Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website: https://www.teamnijhuis.nl/vakpraat/blog/de-top-6-digitale-en-online-marketing-trends-die-2016-zullen-domineren

TravelNext (2015). Waarom online marketing in 2016 anders gaat zijn dan in 2015. Geraadpleegd op 4 Januari 2016 via de website: http://www.travelnext.nl/waarom-online-marketing-in-2016-anders-gaat-zijn-dan-2015-2.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s