Verleiden is het nieuwe verkopen: Content blijft ook in 2016 king

Schermafbeelding 2015-12-30 om 11.02.02.png

Op 17 September 2015 heeft Ben Brans in het kader van de Minor Online Marketing een gastcollege gegeven bij Avans Hogeschool te Breda. Specialist op het gebied van contentmarketing en werkzaam bij het bedrijf Payper HRM & Payroll. Ben heeft Payper tot een daadwerkelijk merk kunnen maken binnen de flexbranche, en heeft mede door zijn kennis op het gebied van contentmarketing, een omzetgroei kunnen waarmaken van 25 miljoen naar 60 miljoen. 

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Het visuele werken met plaatjes, content en video’s heeft in 2015 vele kansen laten zien. En ook in 2016 zullen deze onderwerpen niet onbelangrijk braken. Content was in 2015 king, en blijft in 2016 zeker weer king. Waar we vroeger lange teksten hebben getypt op alle websites, draait het tegenwoordig om kort en krachtig, met afbeeldingen. Visuele beelden zorgen voor herkenning bij de consument, met als voorbeeld George Clooney. Want ja, bij welk merk hoort die ook alweer?

De term marketing is een grote verleiding vanuit de kennis en passie van een bedrijf. Het woord sales zal in de toekomst vervangen kunnen worden door verleiding, passie en en creativiteit. De behoeften van de consument staan centraal, en inplaats van producten naar de consument pushen, wordt doormiddel van contentmarketing en verleiding de consument naar het product toe getrokken. Het keiharde verkopen van vroeger, zal ook naar mijn mening in de toekomst verdwijnen. Consumenten willen meerwaarde inzien, wat biedt het product, en is het buiten goed voor mij ook goed voor mijn omgeving? Gevoel neemt een grote rol in bij de aankoop, en beslissingen worden later gemaakt.

Het aankoopproces start voor 70% online, waar alle opties worden verkend en vergeleken. De mening van Ben toont aan dat dit de komende jaren alleen nog maar zal groeien, naar ongeveer een percentage van 90%. Niet alleen binnen B2C, maar ook zeker binnen B2B start het zoekproces online. Om aandacht te winnen van zowel bedrijven als van de consument, wordt content gepost. Het posten van content zorgt voor vertrouwen en het creëren van aandacht. Ook B2B gericht ontstaan en steeds meer functies met betrekking tot het bereiken van de doelgroep. Zo heeft LinkedIn het functiegericht adverteren mogelijk gemaakt, waarbij specifiek kan worden ingezoomd op de DMU’s. Ook Ben vertelde dat het inzichtelijk maken van DMU’s onmisbaar is binnen het verkoopproces. Op welke informatie zitten zij te wachten, en hoe speel jij hier als bedrijf op in? Payper heeft te maken met verschillende branches, en heeft dan ook per branche verschillende whitepapers beschikbaar, waarmee zij in iedere branche de DMU trachten te bereiken en te informeren.

Het principe van geven en nemen:
Het boek van Jos Burgers geeft een goed inzicht in de veranderingen die wij meemaken, zowel binnen sales als binnen marketing. Het principe van het boek houdt in, wat je geeft krijg je terug. Het principe van geven en nemen. Wanneer een klant je na een goede samenwerking van 8 jaar verlaat, wat zou jij dan doen? Balen dat hij overstapt, of langs gaan met een goede fles wijn om hem te bedanken voor de fijne samenwerking? Gunnen begint immers met geven, en zal ook op lange termijn zijn effect hebben. Zo vergroot het ook de kans dat de klant wellicht in de toekomst nog terug zal komen.

Start with ‘why’:
The Golden Circle geeft een goed inzicht in hoe ondernemingen zich kunnen onderscheiden. Veel bedrijven weten heel goed wat ze doen, en veel organisaties weten ook hoe ze het doen, maar waarom ze het doen? Dat wordt voor velen niet uitgedrukt. Terwijl het grote voorbeeld Apple dit wel doet, en zij een wereldwijde goedlopende organisatie zijn. Enkel het benoemen van de voordelen van het product werkt niet inspirerend. Zoals ‘Wij stoten weinig Co2 uit, koop ons product’. Apple gelooft in alles wat zij doen en communiceren dit ook naar de klant. Simon Sinek legt uit hoe zij dit doen, via het principe van The Golden Circle.

Bedrijven die daadwerkelijk hun waarom kunnen vertellen, hebben de toekomst. Hierbij staat centraal om naar de consument te luisteren en kijken wat er echt toe doet. Hierbij staan de visie en missie als uitgangspunt bij ieder verhaal centraal. Het draait om de beleving, en niet om wat het een onderneming direct oplevert. Goede contentmarketing voegt waarde toe, is duurzaam en lange termijn gericht. Een mooi voorbeeld van storytelling geeft onderstaande video van WestJet weer, waar zij hun klanten een unieke kerstervaring meegeven:

Het filmpje is in December 2013 gepubliceerd, en is inmiddels al meer dan 44 miljoen keer bekeken. Het filmpje ging viraal de wereld over, en dit heeft een enorm effect om de merknaam en klantervaring. Een Nederlandse variant die zich veel op beleving focust is KLM, waar zij ook verschillende storytelling video’s voor inzetten.

Kortom heeft Ben Brans een zeer interessant en relevant gastcollege met betrekking tot de minor gegeven. Hij gebruikte hierbij veel voorbeelden die we in het dagelijkse leven terug zien en waar we nog van kunnen leren.

Geraadpleegde bronnen:
Brans, B (2015). LinkedIn profiel. Geraadpleegd op 29 December 2015 via de website: https://www.linkedin.com/profile/view?id=AAkAAAAzQE4BOMEKvYXKXM3i-nssqLT4xFP17YE&authType=NAME_SEARCH&authToken=Yv9q&locale=nl_NL&trk=tyah&trkInfo=clickedVertical%3Amynetwork%2CclickedEntityId%3A3358798%2CauthType%3ANAME_SEARCH%2Cidx%3A1-2-2%2CtarId%3A1442507514823%2Ctas%3Aben%20brans

MarketingFacts (NB). Start with why van Simon Sinek. Geraadpleegd op 29 December 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/topic/simon-sinek

Payper (2015). Payper Payrolling. Geraadpleegd op 29 December 2015 via de website: http://www.payper.nl/

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s