Usability: Waarom jij aluminium folie al jaren verkeerd opent:

Niet alleen online maar ook offline is usability één van de belangrijkste begrippen om rekening mee te houden als ondernemer. Onder usability verstaan we: ‘De mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruiksomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan bereiken’. Op 1 Oktober 2015 heeft Gerben van Wijngaarden een gastcollege gegeven met betrekking tot het onderwerp usability. Gerben is een usability specialist en eigenaar van verschillende websites. Het college begon met een goed voorbeeld, namelijk het gebruik van aluminium folie. Met dit voorbeeld werd meteen de aandacht van de zaal getrokken, en was het een uitstekend voorbeeld om te laten zien hoe belangrijk het begrip is. Je zou denken dat iedereen folie op de goede manier opent, maar de werkelijkheid toont aan dat dit toch niet zo is.

Zoals de definitie vertelt zijn effectief, efficiënt en tevredenheid belangrijke factoren:

  • Effectief: Komt de gebruiker waar hij of zij uit moet komen?
  • Efficiënt: Komt de gebruiker snel en gemakkelijk, daar waar hij of zij wilt komen?
  • Tevredenheid: Worden vragen en behoeften van de gebruiker voldoende beantwoord?

Usability stelt ons in staat dingen veel gemakkelijker te maken dan dat wij denken. Enkel met een mooie uitstraling bereik je niet het doel wat je wilt bereiken. Het gebruik van usability is belangrijk om de omzet te verhogen, transacties gemakkelijker te maken en het bestellen gemakkelijker te maken. Ook trek je zo nieuwe klanten aan en meer gebruikers op de website. Het testen van de gebruiksvriendelijkheid van een website is dan ook van groot belang, achteraf scheelt dit veel kosten met betrekking tot onderhoud en ontwikkeling. Dit testen kan door bijvoorbeeld A/B testen, waarbij de ene doelgroep een andere website krijgt te zien dan de andere doelgroep. Toch verwarren veel bedrijven het begrip usability met het begrip user experience. Het verschil zit hem in de weg er naar toe. Bij user experience is het niet belangrijk hoe je er komt, maar als het doel maar leuk is en de weg er naar toe als positief wordt ervaren. Usability richt zich er vooral op hoe je er wel komt en of dit gemakkelijk gaat.

De 10 heuristieken van Jakob Nielsen:
Tijdens het gastcollege heeft Gerben aandacht besteed aan het boek dat Jakob Nielsen heeft geschreven met betrekking tot usability. Het boek draait om de 10 heuristieken die van belang zijn in de online wereld. Onderstaand worden de 10 besproken heuristieken kort samengevat:

  • Laat zien wat er gebeurt: Laat een bezoeker altijd zien waarom een bepaalde actie op de website plaats vindt. Bijvoorbeeld waarom hij moet wachten, en in welk proces hij zich bevindt. Ook bij een foutmelding is het van belang te laten zien wat er dan daadwerkelijk fout is, zoals het e-mailadres. Ook de stappen in een bestelproces dienen beschreven te worden, zo weet de klant hoe ver hij is, en welke stappen hij nog moet doorlopen.
  • Overeenkomst systeem en de echte wereld: Spreek dezelfde taal als je bezoekers en gebruikers van de website. Gebruik kleuren en iconen die een gebruiker is gewend, zoals rood en groen. Pas ook zoekwoorden aan op de taal van je gebruiker, en bekijk deze niet alleen vanaf jou kant.
  • Gebruiker heft controle en vrijheid: Geef een bezoeker altijd de mogelijkheid om een stap terug te nemen, en de mogelijkheid om fouten ongedaan te maken. Belangrijke beslissingen dienen ongedaan gemaakt te kunnen worden, om zo een gebruik het gevoel van controle en vrijheid te geven.
  • Wees consistent: Gebruik elementen en acties waaraan de bezoeker gewend is. Dit kunnen bepaalde woorden zijn, maar ook standaarden zoals een zoekfunctie en een logo.
  • Hulp bij fouten: Fouten zijn belangrijk om te voorkomen binnen een website, als een bezoeker iets ziet wat niet klopt zal hij of zij sneller de website verlaten.
  • Zorg dat de bezoeker niets hoeft te onthouden: Zorg ervoor dat een website belangrijke elementen onthoudt die van belang zijn, en dat een gebruiker niet continu zelf dingen opnieuw moet invullen of registreren.
  • Flexibiliteit en efficiency: Wanneer een nieuwe bezoeker op een website komt zullen zij eerder de uitleg en voorwaarden lezen dan een ervaren bezoeker. Zorg ervoor dat bijvoorbeeld ervaren bezoekers dit niet nogmaals hoeven te lezen.
  • Houd het minimaal en verfijnd: Maak de website niet te druk en onoverzichtelijk. Biedt content aan die de gebruiker nodig heeft en schrap alle overige data, dit zorgt ook voor afleiding binnen het proces.
  • Maak foutmeldingen minder erg: Beleefde mededelingen en uitleg waarom iets fout gaat dragen positief bij. Leg de schuld nooit bij de bezoeker en zorg ervoor dat hij of zij een gemakkelijke vluchtroute heeft bij een foutmelding. Zoals bijvoorbeeld bij 404 pagina’s. Geef andere suggesties of maak het gemakkelijk terug te gaan naar de website.
  • Bied een helpende hand: Bijvoorbeeld video’s en documentaires, maar doe dit wel alleen als het nodig is. Eigenlijk moet de website zonder hulp al compleet bruikbaar zijn. Maar grote zoekfuncties en een online chat kunnen mogelijk toch hulp bieden wanneer dit nodig is.

Gerben heeft tijdens zijn college duidelijk laten zien waarom gebruiksvriendelijkheid zo belangrijk is en het kan leiden tot meer traffic en een hogere conversie. Ook project gerelateerd heeft dit college goede punten laten zien.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s