De opkomst van Social Shopping en F-commerce

social-shopping
Zowel online als offline worden aankopen die de consument pleegt beïnvloedt door Social Media. Maar liefst 52% van de Facebook gebruikers geeft aan dat het platform hun keuze beïnvloedt, terwijl dit vorig jaar nog 36% was (Emerce, 2015). Social Media gaat steeds een belangrijkere rol spelen in wat en hoe de consument koopt. Alles wat vroeg enkel mogelijk was in de winkel, kan tegenwoordig ook online. Voordat de aankoop daadwerkelijk wordt gedaan, wordt er eerst informatie via het internet vergaard. Social Shopping maakt het mogelijk vooral met anderen meningen te delen en producten te beoordelen, klinkt als een alternatief voor een middag winkelen en uitgebreid boodschappen doen. Bedrijven bieden de consument steeds meer mogelijkheden om meningen, aankopen en oordelen met elkaar te delen. Het is gemakkelijk, tijdbesparend en het aanbod is reuze. Maar zal Social Shopping daadwerkelijk een middag winkelen in de stad kunnen gaan vervangen? En hoe staat Social Shopping in verhouding met het opkomende F-commerce?

Het begrip Social Shopping is veel breder dan enkel Social Media. Voor veel consumenten geldt dat reviews uit eigen omgeving als meer betrouwbaar worden ervaren dan die van bedrijven zelf. Het lezen van reviews, het raadplegen van prijsvergelijkingssites, het geven van ratings en het bekijken van producten die vrienden hebben aangeschaft, zijn allen activiteiten die behoren tot Social Shopping. Waar enerzijds het dus mogelijk wordt gemaakt om feedback op producten te geven, is het anderzijds ook al mogelijk om via virtuele paskamers kleding te passen en vervolgens te delen.

Personalisatie is de nieuwe innovatie:
Waar e-commerce nog redelijk onpersoonlijk is, biedt s-commerce bedrijven de kans interactie aan te gaan met de doelgroep, een band aan te gaan en het contact nog persoonlijker te maken. De online shopping experience kan worden versterkt door het gebruik van persoonlijke aanbevelingen, persoonlijke aanbiedingen, en content die relevant is voor de gebruiker zoals de laatste trends en inspiratie. En dat leidt tot resultaat, de Social Shopper geeft maar liefst 2 keer zoveel geld uit als een normale bezoeker (Marketingfacts, 2012). Facebook speelde al snel op de trend personalisatie in en maakte in 2010 een deal met Amazon. Doormiddel van deze deal konden Facebook gebruikers hun profiel koppelen aan Amazon en zo alle adviezen online beschikbaar maken. Onderzoek wijst uit dat het advies van een goede vriend of vriendin, vaak de doorslaggevende factor is binnen het aankoopproces. Niet enkel binnen Social Shopping speelt personalisatie een belangrijke rol, ook binnen bijvoorbeeld E-mailmarketing. Personalisatie zorgt uiteindelijk voor het verhogen van de brand awareness, het verbeteren van de klantrelatie en het verhogen van de omzet.

Feiten en cijfers:
Dat de wereld van online marketing en online aankopen groot is, en blijft stijgen, weten we, maar wat gaat er nu daadwerkelijk om binnen Social Shopping?

  • 85% van de Social Shopping orders komen binnen via Facebook
  • De gemiddelde waarde van een bestelling via Twitter is 46 dollar
  • De gemiddelde waarde van een bestelling via Instagram is 65 dollar
  • Het websiteverkeer van bedrijven als Fab en NoMoreRack bestaat voor 25% tot 30% uit sociaal verkeer

Eind 2014 hebben zowel Facebook als Twitter de zogeheten ‘Buy’ Button geïntroduceerd. De consument vertrouwt op de mening van anderen, in plaats van dat zij vertrouwen in de advertenties van aanbieders zelf. De rol van Social Media is groot aan het begin van de klantreis, de bewustwordingsfase. De consument schaft niet direct iets aan via Social Media, maar komt door Social Media wel op het idee om iets te kopen.

Buiten de Social Media kanalen zoals Facebook en Twitter zijn er steeds meer opkomende platformen die inspelen op Social Shopping. Zo biedt het platform Etsy de mogelijkheid producten te kopen en te verkopen, die jij leuk vindt. Je kunt hierbij jouw favoriete producten aangeven, en als anderen deze keuze leuk vinden, kunnen zij jou weer volgen. Ook the Social Shop is een platform wat sinds 2012 actief is en inspeelt op Social Shopping. Echter wordt bij de Social Shop een combinatie gemaakt met affiliate marketing en werkt het perfomance based. Tevreden klanten van merken en bedrijven kunnen een eigen online winkel aanmaken waarbij zij de producten en diensten aanprijzen en mogelijk ook verkopen.

De term F-commerce:
Per dag maakt de gemiddelde internetgebruiker maar liefst 15 minuten gebruik van Facebook, dat is 4 keer zoveel als dat er dagelijks wordt besteed aan s’werelds grootste zoekmachine, Google (Nielsen, 2011). De opkomst van F-commerce, winkelen via Facebook, is dan ook in opkomst. De grootste waarde van het gebruik via Facebook schuilt hem in het potentiële bereik. Waarom zou je een bezoeker naar een externe site leiden als de doelgroep zich immers op Facebook bevindt? (Ter Steege B, 2011). Het delen van het grote netwerk maakt het mogelijk producten te delen met iedereen, wat weer zorgt voor een grote viral potentie. Tenslotte draait het tegenwoordig om de mening van anderen en het delen met anderen, ook het belang van Social Shopping. Het verkopen via Facebook is sinds 2011 mogelijk geworden, en grote namen zoals Asos hebben hier direct op ingespeeld. De consument kan zo via Facebook, en zonder externe link, producten aanschaffen en direct betalen. Sinds kort is, net zoals op twitter, de zogeheten ‘koop’ knop via Facebook toegevoegd. En de huidige echte tweede ‘online winkels’ worden voornamelijk in Amerika op dit moment getest. De enorme data waarover Facebook beschikt zorgt ervoor dat producten gepersonaliseerd kunnen worden aangeboden, en zoals eerder vernoemd ‘Personalisatie is de nieuwe innovatie’. Op basis van ‘likes’ in het verleden, geografische locaties, aankoopverleden en likes van vrienden kunnen producten optimaal aan worden gesloten bij de wensen van gebruikers.

Via de verkoop van Facebook stijgt niet alleen het niveau van klantenservice, maar is de kans groot dat de consument na het aanschaffen van een product, het product ook liked. De band met een merk wordt hierdoor versterkt, en het bereikt ook weer andere gebruikers op Facebook. En wanneer een gebruiker ziet dat een vriend iets heeft aangeschaft, zal dit betrouwbaarder zijn, omdat hij of zij immers geen ‘slechte’ producten zal aanschaffen. Delta Airlines maakt het zelfs al mogelijk via Facebook een vlucht te zoeken, te boeken, en uiteindelijk te betalen.

De toekomst van Social Shopping?
Steeds meer webwinkels experimenteren met nieuwe vormen van verkopen. En wat hebben grote ketens zoals Amazon, Levi’s en Walmart met elkaar gemeen? Zij maken allen het online shoppen socialer. Duidelijk is dat F-commerce en Social Shopping stijgen in populariteit. De ontwikkelingen op het gebied van F-commerce zijn nog in volle gang, en wanneer het concept zal aanslaan, zal Facebook voor een geheel nieuwe wijze van online winkelen zorgen.

En het webverkeer naar de website? Een goede vraag wanneer men gaat kijken naar aankopen via Facebook. Wanneer een gehele winkel wordt geplaatst op de Facebookpagina hoeft de gebruiker niet meer naar de daadwerkelijke webshop, en zullen zij  zo ook het medium Facebook niet hoeven te verlaten. Een andere verschuiving is dat ook Google bij het intypen van een product, al suggesties gaat geven, inclusief prijs. Dit wordt Google Shopping genoemd, en is vanaf 2013 een betaalde dienst. Zo hoeven consumenten niet meer iedere webshop te bekijken en wordt ook zo het verkeer naar webshops verminderd. Deze dienst van Google wordt als serieuze concurrent gezien van onder andere Beslist.nl en Kieskeurig.nl. Voor bedrijven is het hierin van belang een zo volledig mogelijke datafeed aan te leveren, dit vergroot de kans een betere positie te verkrijgen binnen de Google-shopping producten.

Schermafbeelding 2015-12-28 om 16.39.23.png

Kijkend naar de huidige ontwikkelingen zal het mij niet verbazen als er over een aantal jaar sprake is van virtuele winkels. En deze virtuele winkels bevatten dan precies de producten en maten die bij jou passen. Toch klampen veel consumenten nog vast aan de oude patronen die we zijn gewend, een middag de stad in of een dag naar het winkelcentrum. Waarbij we mond op mond overleggen of producten wel of niet geschikt zijn. Voornamelijk voor dagelijkse producten worden fysieke winkels toch nog als gemakkelijker ervaren. Maar ook fysieke winkels nemen zo af en toe problemen met zich mee. Een recent voorbeeld hiervan is de babyvoeding van Nutrilon, waarbij deze vaak is uitverkocht en consumenten die het product echt nodig hebben, het niet kunnen aanschaffen. Zo zijn zij onlangs een campagne gestart, ook via televisie, die aantoont dat het product vanaf nu ook online bestelbaar is en het de volgende dag wordt geleverd.

Winkels met een daadwerkelijke beleving en een ‘funfactor’ zullen ook in de toekomst blijven bestaan. De grote steden zijn iedere zondag nog steeds gevuld met mensen, en plaatsen zoals de Markthallen trekken mede door de beleving, ook constant nog mensen aan.

Het is duidelijk dat onder andere F-commerce, de invloed van Social Shopping en Social Media een grote invloed hebben op het online winkelen. Het is belangrijk dat de consument een relevante en persoonlijke aankoopervaringen beleven, zonder het gevoel dat zij enkel worden gebruikt voor informatie. Wel is deze informatie benodigd om in de toekomst de persoonlijke en relevante aankoopervaring waar te kunnen maken. F-commerce en het belang van meningen van anderen zal, naar mijn idee, toch blijven stijgen in de toekomst.

Schermafbeelding 2015-12-28 om 17.05.41.png

Geraadpleegde bronnen:
AD (2015). Virtuele webshops en goedkope winkels hebben de toekomst. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3842696/2015/02/02/Virtuele-webshops-en-goedkope-winkels-hebben-de-toekomst.dhtml

De Volkskrant (2011). Verschillende vormen van F-commerce. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.volkskrant.nl/archief/verschillende-vormen-van-f-commerce~a3070620/

Emerce (2011). Asos verkoopt volledige inventaris in Facebook-winkel. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.emerce.nl/nieuws/asos-verkoopt-volledige-inventaris-in-facebook-winkel

Emerce (2015). Onderzoek: De enorme groei van Social Shopping. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.emerce.nl/research/social-shopping-booming

Frankwatching (2011). Het waarom en hoe van F-commerce. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.frankwatching.com/archive/2011/01/11/het-waarom-en-hoe-van-f-commerce/

Frankwatching (2011). Social Shopping is de toekomst. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.frankwatching.com/archive/2011/02/03/social-shopping-is-de-toekomst/

InfoNu.nl (NB). Social Shopping Online is vaak een goed alternatief. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/135988-social-shopping-online-is-vaak-een-goed-alternatief.html

KG Online Marketing blog (2014). Social Shopping: Eindelijk meetbare ROI op jouw Social Media investering. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: https://www.karelgeenen.nl/14/social-shopping-eindelijk-meetbare-roi-op-jouw-social-media-investering/

Marketingfacts (2012). Vrienden worden affiliates met the Social Shop. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/vrienden-worden-affiliates-met-the-social-shop

Marketingfacts (2015). Online verkopen wordt socialer met Facebook. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110718_online_verkopen_wordt_socialer_met_facebook

Marketingfacts (2013). Onderzoek: Social Media, mobiel en online shopping in Nederland. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/whats-happening-online-2013

Marketingfacts (2012). Social Shopper besteedt twee keer zoveel in webshop. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-shopper-besteedt-twee-keer-zoveel-in-webshop

Marketingfacts (2015). De e-commerce geschiedenis in tien mijlpalen. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-e-commerce-geschiedenis-in-tien-mijlpalen

MediaWeb (2014). Wordt 2015 het jaar van social commerce? Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: https://mediaweb.nl/blog/wordt-2015-het-jaar-van-social-commerce/

Osborne, C (2015). The Social Shopping race continues. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: https://www.linkedin.com/pulse/facebook-social-shopping-race-continues-charlotte-osborne?trk=seokp_posts_primary_cluster_res_title

RTL nieuws (2015). Nieuw: Online shoppen via Facebook. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/nieuw-online-shoppen-op-facebook

Retailwatching (2015). Personalisatie is de nieuwe innovatie. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website:

Strik, R (2013). Social Shopping. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: https://renskestrik.wordpress.com/2013/12/04/social-shopping/

Thuiswinkelen.nl (2014). Social Shopping, een nieuwe manier van winkelen. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://thuiswinkelen.in/blog/social-shopping-het-nieuwe-winkelen/

Twinkle Magazine (2012). Van e-commerce naar s-commerce. Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.twinklemagazine.nl/praktijk/2012/09/van-e-commerce-naar-s-commerce-8-tips/

42BIS (2014). Doe jij al aan Social Shopping? Binnenkort wel! Geraadpleegd op 27 December 2015 via de website: http://www.42bis.nl/2014/09/doe-jij-al-aan-social-shopping-binnenkort-wel/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s