Wat betekenen Adblockers voor de online marketeer?

De opkomst van online advertising is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Waar het begon met een kleine banner op de pagina, wordt er tegenwoordig gebruik gemaakt van homepage takeovers, banners die niet kunnen worden weggeklikt en banners die de pagina content overnemen. Online budgetten worden er steeds meer op ingericht, en door de opkomst van Automated Trading en Real Time Bidding wordt het de marketeer dan ook steeds gemakkelijker gemaakt. Maar de opkomst van Adblockers zorgt voor velen voor een grote bedreiging, en dan vooral voor diegene die het verdienmodel hebben gebaseerd op online advertenties. De consument geeft aan er niet van gediend te zijn dat advertenties het gehele scherm overnemen, verplicht gekeken dienen te worden en de laadsnelheid vertragen. Ook het zoekgedrag van de consument is door Adblockers niet meer online te volgen. Maar heeft de advertentie industrie de opkomst van Adblockers niet aan zichzelf te danken?

Adblocking

De toename van Adblockers:
Steeds meer consumenten maken gebruik van Adblockers tegen online advertenties. Volgens de grote spelers Adblock Plus en Adblock is het gebruik het afgelopen jaar met 50% gestegen (RTL nieuws,2015). Wereldwijd maken honderden miljoenen consumenten gebruik van een adblocker. Sinds Apple het gebruik van Adblockers sinds Oktober dit jaar ook mobiel mogelijk maakt, zal het gebruik van Adblockers de komende jaren stijgen. De agressieve remarketing strategieën zorgen ervoor dat de consument continu wordt gevolgd door artikelen die hij of zij heeft bekeken. Maar, heeft de consument niet al meerdere malen aangegeven niet gediend te zijn van advertenties die de gehele pagina overnemen? De gehele content wordt hiermee weggewerkt en het vraagt er om dat gebruikers sites wegklikken of niet meer bezoeken. Zelfs wanneer een product maanden geleden al is aangeschaft, wordt doormiddel van remarketing het product nog steeds dagelijks getoond.

Een recent voorbeeld zijn de afschuwelijke aanslagen die op 13 November plaats vonden in Parijs. Wanneer men ervoor koos de beelden te willen bekijken, werd eerst een vrolijke advertentie video getoond. Ook werden in sommige gevallen zelfs uitvaartadvertenties getoond (Frankwatching, 2015). Zeer ongepast en vervelend vonden dan ook vele bezoekers.

User friendly op nummer 1:
Maar liefst 73% van de Nederlandse bevolking ergert zich aan de hoeveelheid online advertenties (Frankwatching, 2015). Met name de advertenties die niet zijn weg te klikken, de advertenties die de halve pagina overnemen en de advertenties die met geluid starten worden als een groot irritatie punt gezien. Je zou zeggen dat adverteerders de klachten van de consumenten serieus nemen, maar tot op heden wordt hier nog weinig aan gedaan en blijven de advertenties getoond worden.

De opkomst van Adblockers betekent ook een mogelijkheid naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Gebruiksvriendelijke advertenties, relevantie en timing zullen hierbij een belangrijke rol gaan spelen. De irritatie die de consument toont, is niet alleen negatief voor de online advertenties en de omzet hierbij, maar ook voor de merknaam en het imago. Hoog tijd om als bedrijf naar de consument te luisteren, en het vertrouwen terug te winnen.

Het IAB heeft een video gepubliceerd waarin duidelijk wordt gemaakt hoe online advertising de afgelopen 10 jaar is veranderd, en hoe zij de toekomst hiervan inzien:

En hoe zit het met de aanbieders van Adblockers?
Buiten het feit dat adblockers veel worden gebruikt, heerst er ook nogal wat kritiek op de aanbieders. Zo is er bij verschillende aanbieders sprake van dubieuze praktijken, en verdienen zij hier groot geld mee.

Een voorbeeld hiervan is de grote speler Adblock Plus. Zij vertonen toch enkele advertenties van verschillende bedrijven wel. Wanneer een advertentie als niet opdringerig wordt gezien, tonen zij na betaling van de aanbieder, de advertentie als nog. Zo verdienen zij dus geld met de advertenties, die eigenlijk geblokkeerd dienen te worden. Bedrijven zoals Google en Amazon betalen Adblock Plus om hun advertenties alsnog te tonen.

Zelfs de consument kan doormiddel van Adblockers tegenwoordig geld verdienen. Sinds kort is er sprake van de zogeheten ‘earn modus’. Hierbij geeft de consument aan zijn of haar data ter beschikking te stellen, in ruil voor bijvoorbeeld een tegoedbon.

De maatregelen die uitgevers nemen:
Wereldwijd worden er ook verschillende maatregelen genomen tegen het gebruik van Adblockers. Een voorbeeld in Amerika is The Washington Post, gebruikers die hier gebruik maken van een adblock, werden geblokkeerd en konden de artikelen niet lezen. Ook in Nederland maken onder andere Dumpert en RTL gebruik van verschillende maatregelen. Zo toont Dumpert geen video’s aan personen met een ingeschakelde adblocker, en toont RTL haar video’s in zwart wit bij gebruikers die een adblocker hebben aanstaan. Ook in Duitsland neemt onder andere Bild maatregelen tegen gebruikers, ook hier worden gebruikers met een adblocker niet toegelaten. Wat deze maatregelen voornamelijk laten zien is, dat vooral nieuws websites en uitgevers, nog bestaan doormiddel van advertentie inkomsten. Door het gebruik van adblockers lopen zij een groot bedrag aan reclame inkomsten mis. Ook Yahoo neemt tegenwoordig maatregelen tegen gebruikers met een adblocker, gebruikers kunnen hierdoor geen toegang meer krijgen tot hun mailbox, tenzij de blocker wordt uitgeschakeld.

Adverteerders die hun inkomsten baseren op online advertising zitten met de handen in het haar. Dat juist Apple het wel toe laat om adblockers aan te zetten is dan weer niet verassend, als een van de weinige zijn zij niet afhankelijk van de advertentie inkomsten.

Adblockers bieden ook nieuwe kansen:
Advertenties geven nu vooral een beeld naar de zoekgeschiedenis binnen de internetbrowser. Waar ik laatst een hotel heb geboekt in Groningen, ontvang ik nu nog steeds iedere week aanbiedingen voor een overnachting in Groningen. Zo werken ook vliegmaatschappijen met deze tactiek, en zij zijn niet de enige. Consumenten worden overspoelt met producten en diensten die zij in het verleden hebben aangeschaft.

Dat advertenties gebruiksvriendelijker en relevanter moeten worden is duidelijk. De opkomst van affiliate marketing, in relatie tot relevantie, kan hierbij een grote rol spelen. Doormiddel van affiliate marketing worden producten of diensten enkel daar getoond, waar zij relevant zijn en bij het onderwerp passen. De zogeheten affiliate netwerken en partijen die hier aan mee doen worden steeds groter. Het idee is heel simpel, kort gezegd: De adverteerder biedt producten aan die hij of zij graag wilt verkopen, en anderzijds melden affiliates zich aan om deze producten op hun website te promoten. Hierbij kijkt de adverteerder vooral naar de relevantie van de website waarop de producten getoond kunnen worden, en dient hier een aansluiting in te zijn. Hoe beter de relevantie en aansluiting, hoe groter de kans ook dat producten daadwerkelijk worden verkocht, of websites worden bezocht.

Dat de muziek industrie de opkomst van I-Tunes en Spotify ook heeft doorstaan, kan ook zo zijn bij online advertising. Ik ben van mening dat het niet geheel geblokkeerd dient te worden, maar er zijn wel dringende aanpassingen aan de vormen van advertenties nodig. Advertenties dienen hierbij doelgerichter en persoonlijker te worden gemaakt. Een advertentie waar de consument echt iets aan heeft, en niet waar hij dagelijks mee wordt gespamd.

Zo kan er buiten verkoop ook worden gekeken naar ondersteuning van de consument, en lange termijn denken. In plaats van direct over gaan tot aankoop, kan ook eerst informatie aan de consument worden getoond, en wordt hij of zij zo ondersteund binnen het aankoopproces.

Van agressiviteit naar creativiteit:
Buiten de opkomst van adblockers zijn er ook steeds meer Social Media platformen die streven naar een advertentie vrij medium. Een goed idee, waar de consument achter staat, alleen hoe wordt er dan geld verdiend?

Een struikelblok waar verschillende ontwerpers tegenaan lopen, en de reden dat de meeste platformen ook niet lang blijven bestaan. Zonde, want de advertenties op Facebook zorgen ook voor de nodige irritatie.

Het gebruik van freemium modellen, of het invoeren van extra opties tegen betaling, worden hiervoor veel gebruikt. Een andere mogelijkheid is de opkomst van native advertising in plaats van display advertising. Hierbij krijgt de gebruiker enkel content die voor hem is opgesteld en relevant is, en anderzijds krijgt de adverteerder meer waardering, aandacht en meer links.

Een paar feiten op een rij met betrekking tot native advertising:

  • Consumenten kijken 53% meer naar native ads dan naar display ads
  • Bij native ads is de toegenomen aankoopintentie 18% hoger, en de toegenomen affiniteit met het merk 9% hoger dan bij display advertising
  • Native ads worden eerder gedeeld met vrienden en familie dan display ads

De opkomst van adblockers betekent immers niet direct dat de consument geen advertenties wilt bekijken, maar dat de irrelevantie en het gebrek aan creativiteit voor irritatie zorgt. Om  de irritatie bij remarketing te voorkomen kunnen oplossingen zoals, de cookie verwijderen na aankoop, worden bedacht. Zo wordt de consument na aankoop niet nog weken lang achtervolgd met het product, wat ook tot een hoog irritatie punt leidt.

De toename van creativiteit zal de opkomst van de adblocker mogelijk tot een halt kunnen roepen. Ook dient er kritischer gekeken te worden naar de wensen van de eindgebruiker, en niet enkel naar de inkomsten en hoe deze vergroot kunnen worden. De opkomst zorgt er in ieder geval voor dat veel strategieën onder de loep genomen worden, en waar nodig, aangepast zullen worden.

Geraadpleegde bronnen:
Adformatie (2015). Adblockers zijn een zegen. Waar de ene deur sluit, opent de andere. Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.adformatie.nl/blog/ad-blockers-zijn-een-zegen-waar-de-ene-deur-sluit-opent-de-andere

Bloovi (2015). Yahoo test drastische maatregelen tegen Adblockers. Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.bloovi.nl/nieuws/detail/yahoo-lanceert-drastische-maatregel-tegen-adblockers

Customer Talk (2015). Adblockers dwingen mediaplatformen tot drastische maatregelen. Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.customertalk.nl/nieuws/id7807-adblockers-dwingen-mediaplatformen-tot-drastische-maatregelen.html

Emerce (2015). Adblockers zijn nu te omzeilen door adverteerders en uitgevers. Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.emerce.nl/achtergrond/adverteerders-en-uitgevers-kunnen-adblockers-nu-omzeilen

Emerce (2015). Adblockers: Groeibriljant of tijdelijke hype? Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.emerce.nl/nieuws/adblockers-groeibriljant-tijdelijke-hype

Frankwatching (2015). Gebruik van adblockers neemt toe: Is het tij nog te keren? Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.frankwatching.com/archive/2015/12/08/gebruik-van-adblockers-neemt-toe-is-het-tij-nog-te-keren/

Frankwatching (2015). Het drama dat remarketing heet. Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.frankwatching.com/archive/2015/10/03/drama-remarketing-heet/

Marketingfacts (2015). Opmars van de ablockers: Grootste uitdaging voor publishers tot nu toe? Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/opmars-van-adblockers-grootste-uitdaging-voor-publishers-tot-nu-toe

Marketingfacts (2015). Native advertising als vervanger van display advertising. Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/native-advertising-als-vervanger-van-display-advertising

Marketingfacts (2015). Is de toekomst van online advertising volledig geautomatiseerd? Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/is-de-toekomst-van-online-advertising-volledig-geautomatiseerd

NOS (2015). Websites worstelen steeds meer met Adblockers. Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://nos.nl/artikel/2056954-websites-worstelen-steeds-meer-met-adblockers.html

Nu.nl (2015). Hoe overleven websites in het tijdperk van de adblocker? Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.nu.nl/weekend/4128593/overleven-websites-in-tijdperk-van-adblocker.html

Nu.nl (2015). Google-topman wijt opkomst Adblockers aan irritante advertenties. Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.nu.nl/internet/4136205/google-topman-wijt-opkomst-adblockers-irritante-advertenties.html

RTL nieuws (2015). Hoe de Adblocker een bedreiging voor het internet werd. Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/hoe-de-adblocker-een-bedreiging-voor-het-internet-werd

Volkskrant (2015). Bild weert gebruikers adblockers van website. Geraadpleegd op 9 December 2015 via de website: http://www.volkskrant.nl/tech/bild-weert-gebruikers-adblockers-van-website~a4162312/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s