Tumblr. als onderdeel van de Online Marketing strategie?

Met ruim 73 miljoen gebruikers en ruim 18 miljard page views per maand behoort ook Tumblr tot een van de meeste grote Social Media platformen. Ja, buiten Facebook en Twitter zijn er nog vele andere indrukwekkende platformen die jou kunnen helpen extra waarde toe te voegen. Internationale merken grijpen de kans via Tumblr al om hun doelgroep online te bereiken en de band te versterken. Het platform wordt voornamelijk gebruikt om kleine berichten op te posten, ook wel microblogging genoemd. Tumblr onderscheidt zich door het feit dat de gebruiker diverse berichten kan posten in diverse vormen. Het biedt de kans interactieve content aan de consument te bieden. Vooral gericht op jongeren liggen er via Tumblr nog veel kansen. Maar toch zijn er nog vele bedrijven die het platform van Tumblr links laten liggen, waarom wordt Tumblr niet meegenomen in de Online Marketing strategie? En waarom zou je dit wel moeten doen?

tumblr-logo-e1411653345428

Wat is Tumblr?
Tumblr is een wereldwijd online blogplatform waar foto’s, video’s, links, audio en quotes met elkaar worden gedeeld. De geplaatste berichten worden gesorteerd op type bestand. De dienst is geheel gratis en wordt voornamelijk gebruikt onder jongeren binnen de leeftijd 18 tot en met 34 jaar. Vanaf 13jarige leeftijd kun je een blog aanmaken via Tumblr. Een consument maar ook zeker een bedrijf kan gemakkelijk in een paar stappen een eigen blog op zetten. Het blog kan geheel naar eigen stijl en wens worden aangepast en is hierna klaar om gebruikt te worden. In plaats van een enorme hoeveelheid tekst en informatie ligt bij Tumblr vooral de druk op het communiceren van visuele content, content met een boodschap.

Het gebruik van Tumblr:
Kijkend naar de top 100 meeste waardevolle merken wereldwijd zijn er slechts 31 actief via Tumblr. En dat terwijl we wel allemaal een Facebook, Instagram en Twitter account hebben. Desondanks biedt dit wel de mogelijkheid om je nog te kunnen onderscheiden als bedrijf. Tumblr heeft een relatief groot bereik, een jongere doelgroep en maakt het mogelijk op een andere, minder massale, manier de interactie aan te gaan. In Nederland kent het platform tussen de 120.000 en 150.000 actieve gebruikers per dag. En dat tegenover de grote spelers Pinterest met 60.000 en Instagram met 120.000. In 2012 is door het actieve gebruik dan ook de Nederlandse versie geïntroduceerd. Gezien de grootste groep gebruikers tussen de leeftijd van 18 en 34 jaar is, biedt Tumblr de mogelijkheid een groot deel van de jongeren doelgroep te bereiken. Terwijl de gemiddelde gebruikers leeftijd bij Facebook toeneemt biedt Tumblr dus de kans een andere doelgroep te bereiken. Wanneer degene die jij wilt aanspreken een stuk ouder is, is het van belang je af te vragen of dit medium dan wel een goede keuze zal zijn om content te verspreiden.

Bekende grote spelers binnen Nederland die onder andere actief zijn via Tumblr zijn RedBull, Suitsupply en Artsen zonder Grenzen. Maar ook de internationale blijven zeker niet achter, denk hierbij aan Coca Cola, MTV en Disney.

oca-cola-tumblr

En wat levert het ze dan op? Interactie met jouw doelgroep en het delen van een relevant verhaal. Door de mogelijkheid om te rebloggen stelt het je in staat het engagement te verhogen. De merkwaarden worden via Tumblr doorgevoerd en dit creëert een band met de doelgroep. De online marketeer moet zijn prioriteiten gaan leggen op het opbouwen van deze band, en niet alleen het verhogen van het aantal sales. De trend dat visueel dan ook meer waarde biedt dan alleen maar tekst en informatie kan binnen Tumblr goed tot zijn recht komen. We lezen geen eindeloze teksten met informatie meer, maar we willen worden overtuigd door afbeeldingen die ons aanspreken, onderwerpen waar we mee geassocieerd willen worden, en niet te vergeten een beetje humor.

Visual-Content-Marketing-1

Van tekst naar visuele content
Tumblr maakt het mogelijk online aan te tonen wat jouw bedrijf te bieden heeft en waar het voor staat. Hoe meer informatie er over jouw bedrijf wordt geschreven en vindbaar is, hoe beter vindbaar jouw website en bedrijf uiteindelijk ook zullen worden. Visuele informatie wordt door de consument 600.000 keer sneller opgenomen dan tekst. Met het plaatsen van visuele content wordt een veel groter publiek bereikt dan enkel tekst te plaatsen. En geef toe, lees jij de eindeloze stukken tekst nog die geplaatst worden? Waarbij je aan het einde niet meer weet wat er in de eerst zin ook alweer stond?

‘Een beeld zegt niet voor niets meer dan duizend woorden’

Afbeeldingen, video’s, en quotes worden veel sneller gedeeld dan tekst. En delen betekent automatisch meer bereik en meer personen die het artikel of het geplaatste bericht zien. Een goede afbeelding zet een boodschap extra kracht bij, en is dat niet wat ieder bedrijf wilt bereiken met haar online campagnes? Tumblr maakt het mogelijk een boodschap extra kracht bij te zetten en je online te kunnen onderscheiden, vooral gericht op een jongere doelgroep.

En nu aan de slag!
Dat je direct Tumblr moet gaan opnemen in de Online Marketing strategie is lastig te zeggen. Maar het is zeker de moeite waard om Tumblr te overwegen, het biedt vele mogelijkheden en brengt veel positieve resultaten met zich mee. De dienst is gemakkelijk in gebruik te nemen en er zitten geen kosten aan verbonden. Via deze manier positioneer je het bedrijf op een unieke manier zonder advertenties en reclame. Er zijn dus zeker andere mogelijkheden om de klantrelatie op te bouwen zonder de consument te bombarderen met advertenties en nog eens advertenties.

Nog een paar kleine tips voor de start van een Tumblr account:

  • Ontwikkel een social story die je merkwaarden vertaalt naar menselijke eigenschappen. En gebruik vooral voorbeelden. Hier vindt de consument herkenning in.
  • Ontwikkel een consistente postingstrategie. Zoals in eerdere blogs is vernoemd is tijd en plaats belangrijk. Het heeft geen zin artikelen te posten wanneer niemand online actief is of als er totaal geen relevantie is met het onderwerp. Stel hier een strategie voor op en ontwikkel een planning.
  • Gebruik het linken naar andere Sociale Media kanalen waar je gebruik van maakt. Zo verhoog je het trafficverkeer. Bij het plaatsen van relevante informatie die de doelgroep aanspreekt zullen ook zij mogelijk jouw link doorplaatsen via Social Media en wordt het bereik hierdoor alleen maar groter. Bekend onder het begrip viral (marketing).
  • Plaats korte, maar pakkende berichten. Visueel gaat tekst overnemen en dus is het van belang ook op Tumblr zeker geen lange teksten te plaatsen. Gebruik creativiteit en maak dit visueel.
  • Pas het Tumblr profiel aan op de huisstijl die ook op andere Social Media platformen wordt toegepast. Zo voer je ook hier een consistente strategie in en zorgt dit voor herkenning bij de consument. Wanneer ING plots zou gaan werken met de kleuren blauw en groen zal de consument minder snel herkennen dat het om ING draait. Blijf dus bij je merkwaarden en beleving.
  • Naar mate het account vordert wordt het maken van analyses belangrijk. Via bijvoorbeeld Google Analytics kan worden bijgehouden hoe en hoevaak het blog wordt bekeken en wat de bezoekers aanspreekt.

En tenslotte, beter goed gejat dan slecht bedacht (pardon). Tuurlijk is het als starter niet verkeerd om je door de activiteiten van grote spelers te laten inspireren.

Geraadpleegde bronnen:
Frankwatching (2013). Laat Tumblr niet links liggen, aan de slag met 10 tips. Geraadpleegd op 29 Oktober 2015 via de website: http://www.frankwatching.com/archive/2013/09/04/laat-tumblr-niet-links-liggen-aan-de-slag-met-tien-tips/

Frankwatching /(2014). Waarom visuele content beter scoort dan tekst. Geraadpleegd op 29 Oktober 2015 via de website: http://www.frankwatching.com/archive/2014/09/12/waarom-visuele-content-beter-scoort-dan-tekst-infographic/

Herngreen A (2013). De kracht van content, versterk je boodschap met visuele content. Geraadpleegd op 29 Oktober 2015 via de website: http://dekrachtvancontent.nl/contentstrategie/versterk-je-boodschap-met-visuele-content/

Make me Social (2013). Zakelijk Tumblr inzetten. Geraadpleegd op 29 Oktober 2015 via de website: http://www.makemesocial.nl/zakelijk-Tumblr-inzetten/

Marketingfacts (2013). Tumblr. VS Facebook. Geraadpleegd op 29 Oktober 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/tumblr-vs.-facebook-de-verschillen-in-de-ogen-van-jonge-gebruikers

Marketingfacts (2014). Q4 2013 Social Media Intelilgence Report. Geraadpleegd op 29 Oktober 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/research/detail/q4-2013-social-media-intelligence-report

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s