Yammer: Social is transforming the way we work together

Het in 2008 gelanceerde Yammer is een Social Media tool specifiek bruikbaar voor bedrijven. De centrale vraag luidt ‘Waar werk je aan’?. Het platform wordt beschouwd als de zakelijke versie van Twitter en het wordt enkel gebruikt voor interne doeleinden. Inmiddels heeft Yammer wereldwijd al 8 miljoen actieve gebruikers kunnen realiseren. Yammer biedt een vernieuwende blik op intern Social Media gebruik bij organisaties, en wellicht een mogelijkheid tot het stoppen van het eindeloze mailcontact? Het systeem introduceren binnen een bedrijf kost tijd, maar welke voordelen levert het op?

Enterprise-Social-Main-Yammer

De manier om het maximale uit jouw werknemers te halen:
In 2008 werd het nieuwe platform Yammer gelanceerd, een platform enkel gericht op interne doeleinden en communicatie binnen een organisatie. Inmiddels zijn er 200.000 bedrijven werkzaam met Yammer en betekent dat wereldwijd 8 miljoen gebruikers. De behoeften aan zowel privé als zakelijke communicatie blijft stijgen. E-mail wordt voor nu het meest gebruikt binnen bedrijven en dit brengt ook een hoop nadelen met zich mee. Denk hierbij onder andere aan de laadtijd van grote bestanden die verzonden dienen te worden, de eindeloze lijst van personen die in CC staan e.d. Via Yammer kunnen medewerkers updates en statussen met elkaar delen, elkaar ondersteunen en vragen stellen. Zo kunnen ook gemakkelijk bestanden worden gedeeld, en nog belangrijker, worden gevonden. In 2012 is het platform overgenomen door Microsoft en blijft het platform zich ontwikkelen. Nieuwsgierig? Bekijk via onderstaande video het proces van Yammer:

Het gebruik van Yammer creëert een hogere mate van betrokkenheid onder werknemers. De interactie aangaan wordt gemakkelijk en kan snel, ongeacht tijd en plaats kan er direct gereageerd worden. Door het eenvoudig delen van bestanden, kunnen deze ook gemakkelijk worden gevonden. Dit neemt het probleem weg omtrent de enorme bestanden die vaak op schijven worden geplaatst zonder enig overzicht.

They way we work impacts impacts the work we do’

De kosten van Yammer:
Een grote investering is niet vereist voor het gebruik van Yammer binnen een organisatie. Een goede mogelijkheid om het platform voor ieder bedrijf interessant en bruikbaar te maken. Yammer hanteert het zogeheten freemium model. Dit houdt in dat de basisversie gratis beschikbaar is en een bedrijf er zelf voor kan kiezen de betaalde versie te activeren. Echter kent deze basisversie, niet geheel verrassend, wel een aantal beperkingen. Mocht een bedrijf meerdere mogelijkheden willen gebruiken dan betalen zij per werknemer, per maand. De kosten voor het programma verschillen dus per bedrijf en per het aantal werknemers. De vraag is wel of het platform bij relatief kleine bedrijven een impact zal hebben. Relatief kleine ondernemingen hebben al veel onderling contact en overleggen dagelijks. Binnen grote organisaties is het contact tussen werknemers en afdelingen veel minder en minder gemakkelijk, en kan Yammer dit binnen deze organisaties wellicht versterken.

Wat maakt Yammer mogelijk?
Het platform biedt verschillende functies die kunnen worden uitgevoerd. Waaronder:

  • Reacties en threads
  • Openbare en besloten groepen creëren
  • Bijlagen versturen
  • Verzenden en ontvangen van e-mail
  • Social Bookmarking

Bovengenoemde zijn slechts enkele voorbeelden die mogelijk zijn binnen het platform. Maar deze mogelijkheden creëren veel nieuwe mogelijkheden binnen de organisatie. Medewerkers worden meer betrokken bij hun werk, het verbetert de samenwerking binnen teams, het maakt het intranet sociaal en de interactie kan gemakkelijk worden aangegaan. Iedere medewerker kan zijn inbreng tonen en hoeft zich niet meer op de achtergrond te houden. Vanuit mijn opzicht enorm effectief en bruikbaar, het realiseren van grote en nieuwe ideeën wordt zo gemakkelijker. Ook inbreng van andere afdelingen kan zeer bruikbaar worden gemaakt.

Wat er speelt binnen een organisatie is van belang voor iedere werknemer. Door ook dit te delen kunnen werknemers zich gemakkelijk inleven en hun eigen acties afstemmen op de ontwikkelingen. Een organisatie wordt transparanter en werknemers kunnen elkaar onderling stimuleren het beste resultaat te behalen.

Het bereik van Yammer:
Doordat Yammer een intern Social Media platform is, is gemakkelijk gezegd, het aantal werknemers het bereik dat je realiseert met Yammer. Enkel werknemers met hetzelfde e-mail domein kunnen worden toegevoegd. Wanneer een bedrijf er behoeften aan heeft, kunnen ook selectief andere personen worden toegevoegd. Wellicht een mogelijkheid om partners van een bepaald project toe te voegen, een kans om de betrokkenheid binnen de samenwerking te verhogen. Zeer effectief en waardevol voor een onderneming.

Het gebruik van Yammer richt zich vooral op Nederland en Groot-Brittannië binnen Europa. Maar ook Scandinavië, Duitsland, Spanje en Frankrijk zijn op dit moment groeiende markten en potentieel voor Yammer.

Ontwikkelingen en privacy:
Een van de eerste dingen die mij te binnen schoot bij het systeem van Yammer was ook het onderdeel privacy. Yammer werkt via een Cloud en dit betekent dat een organisatie minder controle heeft over haar gegevens, althans zo voelt het. Via Yammer zal veel bedrijfsgevoelige informatie worden gedeeld, dus hoe pakken zij dit nu aan? Privacy en veiligheid van de data is een onderwerp dat Yammer nauwkeurig heeft uitgestippeld. Zij gaan hierin het gesprek aan met de klant om deze er gerust op te stellen dat alle aspecten die hij of zij verwacht ook gerealiseerd kunnen worden. Zo kunnen klanten hun behoeften voorleggen en zal Yammer deze realiseren, hier wordt specifiek voldaan aan de wensen en behoeften van de klant. Sterk van Yammer, want de gedeelde informatie ligt zeer gevoelig bij bedrijven. En een goed proces omtrent privacy kan net dat ene stukje zijn wat een bedrijf nodig heeft om in te stappen.

Een succesvol netwerk creëren via Yammer?
Ja zeker. Naar mijn mening kan Yammer zeker meewerken aan het stimuleren van werknemers en het beste eindresultaat behalen. Doordat er geen grote investering is vereist voor het gebruik van het Social Media platform kan ieder bedrijf het op zijn minst uitproberen. Mijn eigen werkervaring zegt mij ook dat het eindeloze mailcontact en het eindeloze zoekproces naar bestanden, tijdrovend en irritant kan zijn. Yammer kan door haar programma deze problemen deels wegnemen. En wat ik nog belangrijker vindt is dat iedereen zijn of haar stem binnen een organisatie kan laten horen. Een kans die niet binnen iedere organisatie mogelijk is en iets wat veel werknemers niet durven, terwijl zij wellicht wel het idee voor de organisatie hebben.

Bij Yammer ligt de focus op het gebruik van het platform en niet op de technologie die erachter zit. Het benutten van de kennis van werknemers is hoe jij het maximale uit de organisatie haalt.

Kort de voordelen op een rij:

  • Het direct kunnen samenwerken met klanten
  • Het intern verdelen van projecten
  • Crowdsourcing onder medewerkers
  • Geen eindeloze zoektocht naar een opmerking of e-mail die vorige maand is verstuurd
  • Het verhogen en versterken van interactie onder werknemers
  • Geen grote investering vereist voor het opstarten

Nog niet overtuigd? In onderstaand artikel staan verschillende cases uitgewerkt met betrekking tot het gebruik van Yammer:

http://www.frankwatching.com/archive/2013/03/05/yammer-5-praktische-toepassingen-die-je-vast-nog-niet-kende/

Geraadpleegde bronnen:
Frankwachting (2013). 5 Praktische toepassingen die je vast nog niet kende. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.frankwatching.com/archive/2013/03/05/yammer-5-praktische-toepassingen-die-je-vast-nog-niet-kende/

Koeleman, H (2014). Yammer bevorderen? Verbiedt E-mail. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://huibkoeleman.nl/yammer-bevorderen-verbiedt-email/

KPN (2015). Intern sociaal netwerk: De meerwaarde. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de webiste: https://www.kpnconsulting.nl/news/2015/08/21/intern-sociaal-netwerk-de-meerwaarde-die-het-kpn-in-vijf-jaar-bracht

Marketingfacts (2012). Interview met Yammers EMEA General Manager. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/georg-ell-yammer-het-gaat-niet-om-technologie-maar-om-culturele-verandering?sqr=yammer&

NB (2014). Yammer zakelijk. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: https://apccools.wordpress.com/category/yammer/

Wikipedia (NB). Yammer. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: https://nl.wikipedia.org/wiki/Yammer

Windsma, M (20143). De sociale component van Microsoft is Yammer. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.cloudforyou.nl/2013/04/15/de-sociale-component-van-microsoft-is-yammer/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s