Say Hello to Ello! Een waarschuwing voor Online Advertising

Een nieuw, jong en sterk groeiend Social Media Platform, Ello. Dat het aantal reclames op onder andere Facebook en Instagram alleen maar toenemen is duidelijk, en de afkeer van de consument wordt steeds groter. Ello hierin tegen volgt een strategie om een advertentie vrij platform te creëren. Eindelijk, zullen veel mensen denken. En nog beter nieuws, ook alle informatie omtrent jouw profiel en zoekgedrag wordt niet doorverkocht aan derden. In dit geval ben jij als consument niet het product. Het aantal aanmeldingen voor het platform steeg vorig jaar enorm, zo werden er per uur wel 27.000 nieuwe verzoeken ontvangen. Het aantal aanmeldingen was zelfs zo hoog dat het platform dit heeft moeten stopzetten en men enkel op uitnodiging lid kon worden. Maar hoe zal Ello in de toekomst overeind blijven staan, en waar zullen zij geld mee gaan verdienen?

logo-ello

Hello Ello, sinds 2014 een nieuw opgestart Social Media platform. Het idee omtrent het nieuwe Social Media platform is in mijn opzicht iets waar velen naar hebben uitgekeken. Een platform waar jij jouw interesses kunt delen, zonder advertenties en tracking. Het gehele principe van Ello gaat tegen Facebook en Instagram in. Door de nu nog onbekende naam van Ello is de vraag hoe groot zij in de toekomst mogelijk kunnen worden. In mijn omgeving heb ik nog geen personen over het nieuwe platform gehoord, het internet daarin tegen staat wel vol met artikelen over het nieuwe concept.

Hoe werkt Ello?
Ello is niet het eerste Social Media platform wat met het idee komt om een advertentie vrij platform te creëren. In het verleden hebben ook Diaspora, Path en App.net het geprobeerd, maar deze netwerken zijn nooit in staat geweest te groeien en een groot aandeel binnen de markt te veroveren. Het netwerk is een combinatie van Facebook, Instagram en Tumbrl. Via een tijdlijn kunnen korte blogs, foto’s en video’s worden getoond en gedeeld. De populariteit rondom Ello komt voornamelijk doordat er geen advertenties zichtbaar zijn en persoonlijke gegevens niet worden doorverkocht. Sterker nog, zelfs Ello is niet in staat te zien welke gegevens jij deelt en post.

Hoe ziet Ello haar inkomsten?
Er zijn verschillende mogelijkheden voor Ello om in de toekomst geld te kunnen verdienen, althans zo zien zij dit nu zelf in. Een mogelijkheid zijn donaties van gebruikers, maar of dit zal aanslaan is de vraag. Over het algemeen is bekend dat gebruikers vrijwel geen geld willen besteden aan Social Media. Mochten zij dit wel vragen, dan zullen gebruikers snel overschakelen naar een alternatief netwerk dat wel gratis te gebruiken is. Omdat het platform nog steeds vol aan het ontwikkelen is zullen zij in de toekomst functies gaan toevoegen waar een gebruiker geld voor dient te betalen. Deze functies zijn nog niet gecommuniceerd maar zullen in de richting van prive en multimedia berichten sturen gaan. Het is het freemium model dat meerdere netwerken toepassen, maar ook ik maak bij geen enkel netwerk gebruik van de betaalde diensten en mogelijkheden. Voornamelijk bedrijven geven geld uit aan Social Media, maar dat is juist de groep die Ello niet voor ogen heeft.

Het aantal nieuwe Sociale Media blijft zich ontwikkelen. Maar heeft de consument hier wel behoefte aan? Als je je aanmeldt voor ieder netwerk wat er tegenwoordig bestaat is het overzicht niet meer te bewaren. En welke meerwaarde biedt het om op ieder platform actief te zijn? Het komt kortom allemaal op hetzelfde neer, namelijk het delen van foto’s, video’s, interesses en activiteiten. In mijn opzicht heeft het geen meerwaarde om dit op 20 verschillende platformen te delen met anderen. Het is tijdrovend, en laten we eerlijk zijn, niet iedereen heeft ook de tijd en zin om dit alles te lezen. Ook Ello heeft veel overeenkomsten met andere Sociale Media, namelijk het delen van foto’s, video’s en interesses.

De invloed van Ello op marketing, de consument is het beu!
De opkomst van Sociale Media zoals Ello roepen wel een stem vanuit de consument op. De consument is het beu dat al hun data wordt gebruikt door anderen partijen en zij hier dagelijks mee geconfronteerd worden. Het schaadt het consumentenvertrouwen en bereikt haar doel zo niet, het opbouwen van een klant relatie. In tegenstelling juist, alle advertenties en reclames bieden alleen maar weerstand en irritatie. Dus in hoeverre moeten bedrijven hier nog zo actief mee doorgaan als dat zij nu doen? Social Media platforms worden steeds meer als storend en vervelend beschouwd en worden hierdoor minder gebruikt. De ondergang van MySpace kwam ook mede door de enorme hoeveelheid aan advertenties die hier werden aangeboden. De online marketeer moet dit onderwerp zeker niet links laten liggen, de klant is koning uiteindelijk, en jij zult aan deze wensen moeten voldoen.

De adblocking technologie zorgt ervoor dat marketeers en organisaties meer moeite moeten gaan doen voor het aanbieden van relevante content. Wanneer de content niet nuttig is, weigert men het tegenwoordig. Een grote ontwikkeling binnen Online Marketing, en ik vind het een zeer goede. De manier en vooral de inhoud van reclame staat zo aan het begin om te gaan veranderen, een grote focus op het bouwen van een klantrelatie moet centraal komen te staan, en het niet alleen een focus op het verhogen van sales.

De verwachtingen voor Ello?
De enorme populariteit die Ello had in 2014, is helaas het afgelopen jaar al sterk geminderd. De toegevoegde waarde van Ello is dat het platform de interactie onder gebruikers wilt aangaan. De eeuwige strijd om wie de meeste likes kan binnenslepen is hier niet van toepassing, een redelijke opluchting voor menig gebruiker van Facebook. Het netwerk stijgt niet zoals het in het begin deed, maar zal in de toekomst wel mogelijk gestaagd kunnen blijven groeien.

Zoals eerder is besproken is de vraag of de consument nog wel zit te wachten op verschillende nieuwe netwerken en het aanmaken van vele nieuwe accounts. Er zit veel tijd in en gemiddeld zijn gebruikers ook tevreden met Facebook en Instagram. Deze netwerken blijven dan ook sterk bovenaan de lijst staan. Zolang Ello niet zo veel gebruikt gaat worden zullen anderen minder snel ook een account aanmaken. Informatie en updates omtrent Ello zie ik dan ook nauwelijks verschijnen in de media, een gemiste kans. Publiciteit doet een opkomende naam in de groeiende en ontwikkelende fase vaak goed, het generen van naamsbekendheid is hier juist van belang. Ook de strategie achter Ello en de waarden hierbij kunnen het totaalplaatje veel kracht bij zetten.

De waarde van Ello wordt niet alleen opgemerkt door de gebruikers, maar ook door Google. Zo is het platform dan ook geplaatst in Google boven Pinterest en Tumblr, en worden afbeeldingen van Ello gemakkelijker en sneller gevonden. Platformen zoals Ello zullen naar mijn verwachting steeds meer opkomen in de markt. Het enige probleem is het verdienmodel dat achter deze sites wordt toegepast, via advertenties komt er geen geld binnen, en of gebruikers nu daadwerkelijk geld uitgeven aan extra functies betwijfel ik. Een goede en interessante case om over na te denken.

Heb jij al Ello al bezocht? Via onderstaande link kun je je aanmelden en de uitdaging aangaan, you are not the product!
https://ello.co/beta-public-profiles

Schermafbeelding 2015-10-28 om 17.15.10

Geraadpleegde bronnen:
Akker, van den, J (2015). Nieuwe Social Media trends. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://mediapresentaties.nl/86940/social-media-en-mijn-kind-update-2015.aspx

Dutch Cowboys (2014). Ello, een nieuw groeiend en invite-only social network. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/ello-een-nieuw-snel-groeiend-en-invite-only-social-network

Hofmans, T (2014). Wat is Ello? En 4 andere vragen over het populaire sociale netwerk. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.pcmweb.nl/nieuws/wat-ello-en-4-andere-vragen-over-het-populaire-sociale-netwerk.html

Marketingfacts (2014). Het sociale netwerk Ello is een waarschuwing voor marketeers. Geraadpleegd op 28 November 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-sociale-netwerk-ello-is-een-waarschuwing-voor-marketeers

Marketingtribune (NB). Een interview met Nic McCharthy van contentbureau Seven UK. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.marketingtribune.nl/content/nieuws/2015/08/[interview]-nic-mccarthy-van-contentmarketingbureau-seven-uk/index.xml

Termaat, R (2015). (H)ello daar ben ik – de jongste speler in de social media speeltuin. Geraadpleegd op 28 Oktober via de website: http://www.ooseoo.com/hello-daar-ben-ik-de-jongste-speler-in-de-social-media-speeltuin/

Plaats een reactie