Het grootste Social Media platform in China: QZone, wat biedt het?

Met meer dan 645 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is QZone het grootste Social Media netwerk in China. China kent s ‘werelds meeste actieve Social Media populatie en is de afgelopen jaren met maar liefst 2100% gestegen. Een geheel ander Social Media gebruik dan dat wij hier kennen, Facebook en Twitter maken hier de dienst zeker niet uit. Maar hoe komt dit dan? QZone bestaat sinds 2005 en stelt een gebruiker in staat verschillende mogelijkheden uit te voeren binnen 1 applicatie. Zo is het schrijven van blogs, foto’s versturen, dagboeken bijhouden, muziek luisteren, en video’s bekijken mogelijk. Interessant om een blik te werpen op Social Media binnen een andere cultuur. Wat biedt het voor mij onbekende platform QZone en wat kun je ermee?

China-Chinese-Flag-on-Keyboard-cropped

QZone is, met 645 miljoen gebruikers, een van de grootste Social Media platforms wereldwijd. Het moederconcern boven Qzone is Tencent, samen met Alibaba en Baidu hebben zij de gehele Social Media platformen in China in handen. Zo beschikken deze IT giganten over, kort gezegd, alle beschikbare data van de Chinezen die er te vinden is. Waar QZone in 2009 nog 200 miljoen gebruikers had is dit inmiddels gegroeid tot 645 miljoen. Een aantal dat het gebruik in de rest van de wereld overstijgt, en toch is het platform nog onbekend in onder andere Europa. QZone creëert voor iedere gebruiker een unieke pagina, net zoals Facebook. Er wordt gewerkt met gebruikersnamen die men zelf kan instellen en iedere pagina kent een andere opmaak. Zo is de gebruiker in staat een unieke pagina geheel aan zichzelf aan te passen.

QQ webchat functie:
Naast QZone wordt ook de chatfunctie QQ aangeboden, een chat vergelijkbaar met het platform Skype. QQ wordt door een groot aantal jongeren in China gebruikt en de populariteit is enorm, gebruikers beschouwen dit platform als belangrijker dan hun mobiele nummer. De chatdienst is opgericht om QZone te kunnen blijven onderscheiden en relevant te maken. En dat is gelukt, het aantal gebruikers van QQ overtreft zelfs het aantal gebruikers van QZone. Een ander opvallend kenmerk is dat de meeste diensten die QZone aanbiedt, niet gratis zijn. En toch blijven alle gebruikers betalen voor onder andere spellen zoals Candy Crush, die wij hier gratis spelen.

mobile_6_front

Ondanks de nieuwe ontwikkelingen die het internet biedt wordt QQ niet ingezet als een marketingtool. De doelgroep die de applicatie voornamelijk gebruikt zijn studerende jongeren. Een lastige doelgroep om marketingactiviteiten op te richten, zij hebben vaak niet veel geld beschikbaar om grote, en veel, aankopen te doen.

Een QZone profiel:
Een QZone profiel wordt voornamelijk gebruikt als onderdeel van personal branding. Doordat QZone het mogelijk maakt een unieke pagina aan te maken met een unieke opmaak ben jij als gebruiker in staat een pagina geheel naar jouw interesses en ambities om te voeren. Sterk, op Facebook is het nauwelijks mogelijk je goed te kunnen onderscheiden. Een sterk QZone profiel kan ook wel worden gezien als een sterk blog, of een LinkedIn pagina, iets wat anderen veel bezoeken en jouw gedeelde verhalen en interesses lezen.

En wat kunnen bedrijven dan met QZone?
QZone maakt het in tegenstelling tot QQ wel mogelijk voor bedrijven om te adverteren en hun brand aan de gebruikers te tonen. Zo kunnen bedrijven zogeheten fanpages aanmaken waar zij hun merk en producten promoten. Om een klein voorbeeld te geven is het bereik van deze netwerksite enorm, na een promotie van het bedrijf Xiaomi, ontvingen zij maar liefst 15.18 miljoen orders in slechts een week. Mede door de enorme hoeveelheid gebruikers worden deze aantallen wel mogelijk gemaakt. Een onrealistisch beeld om dit te vergelijken met de aankopen en het aantal gebruikers in Nederland.

Sociale controle doormiddel van Sociale Media:
Een onderdeel om zeker niet te vergeten is de overheid in China met betrekking tot het Social Media gebruik. Terwijl wij hier in Nederland zo vrij zijn om alles te posten en te delen wat wij vinden en denken, is dit in China zeker niet zo. Zo wordt in China bijgehouden, doormiddel van een sociale krediet, of jij negatieve invloed verspreidt. En om het nog een stapje te vergroten, ook het gedrag van jouw vrienden op Social Media hebben invloed op jouw score. Wanneer jouw vrienden een andere mening hebben dan dat de overheid wilt, kost dit je punten. AliBaba en Tescent hebben alle beschikbare data die er is te vinden van Social Media gebruikers in handen. Zo wordt precies bijgehouden welke aankopen jij verricht, welke sociale activiteiten je onderneemt en welke sociale connecties je hebt. Bizar als je er over na denkt, maar in Nederland kunnen Facebook en andere platformen dit ook bijhouden. En toch blijven we iedere keer weer zo makkelijk de cookies accepteren.

Een onderwerp dat steeds in de media terug komt is het verbod op Facebook en Twitter in China. De reden? De Chinese overheid wilt het gehele platform censureren en toegang tot alle beschikbare gegevens die Facebook vrij geeft, maar dit weigert Facebook. Het succes van QZone is enorm gestegen sinds het verbod op onder andere Facebook, in 2009. Zo kun je je afvragen of het geen economische keuze vanuit de overheid was, het platform brengt immers veel geld binnen voor de Chinese markt.

Vanaf 2020 zal het sociale krediet verplicht worden gesteld in China, op dit moment is het nog optioneel. Aan de score die het sociale krediet toekent hangen verschillende privileges. En deze privileges zijn niet niks, zo wordt er zelfs bij het behalen van 750 punten een visum toegereikt dat Chinezen de mogelijkheid biedt naar Europa te gaan.

QZone in Europa?
Ondanks dat QZone de grooste speler in China is, zal het hier in Nederland op dit moment geen toegevoegde waarde kunnen leveren. De site van QZone is enkel beschikbaar in het Chinees en kent vrijwel geen Nederlandse gebruikers. Als bedrijf kan net als bij Facebook geadverteerd worden via een bedrijfspagina, die andere gebruikers weer kunnen volgen en delen. De informatie over QZone wordt zeer beperkt binnen Europa. Van het vrijgeven van cijfers en opbrengsten is absoluut geen sprake.

Wanneer je vanuit hier een bedrijf wilt opstarten of wilt uitbreiden naar China, kan het gebruik van QZone aantrekkelijk worden. Het is hier immers ook van belang, waar je ook naar toe gaat, je aan te passen aan het gedrag en het gebruik van de bevolking.

Geraadpleegde bronnen:

Aart, van L (2015). International Online Marketing China. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: https://dominicvanboeckholtz.files.wordpress.com/2015/06/case-3-international-online-marketing-china.pdf

China Internet Watch (2015). De groei van Social Media in China. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.chinainternetwatch.com/tag/qzone/

Marcar, F (2014). Social Media en E-Commerce in China. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-en-e-commerce-in-china

Monster, K (2015). Sociale Media voor Sociale Controle: Ondertussen in China. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de webiste: https://ictrecht.nl/privacy/sociale-media-sociale-controle-ondertussen-china-2/

Mureau, R (2013). Qzone. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.renemureau.com/book/qzone/

Nu.nl (2015). Internetcensuur in China het grootst. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.nu.nl/internet/4153674/internetcensuur-in-china-grootst.html

Simmons, R (2015). Facebook-censuur, geen Facebook selfies in China? Geraadpleegd op 28 Oktober 2016 via de website: http://politeiamagazine.com/2015/06/facebook-censuur-geen-selfies-in-china/

Social China (NB). De 4 grootste spelers op de Chinese markt. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://socialchina.wikispaces.com/De+4+grootste+spelers+op+de+Chinese+markt

Steimle, J (2015). The state of Social Media in China. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.clickz.com/clickz/column/2383850/the-state-of-social-media-in-china

Vries, de A (2013). QZone & Qype. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://socialmediadna.nl/qzone/

Wikipedia (2015). Qzone. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: https://en.wikipedia.org/wiki/Qzone

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s