Facebook: Wake up consumer, you are the product!

Mark Zuckerberg, wie kent hem niet? Het brein achter het grootste sociale netwerk op de wereld, Facebook. De populariteit en het gebruik van Facebook hebben een enorme ontwikkeling gemaakt sinds de introductie. Kijk zelf maar even rond binnen jouw omgeving en ik denk dat er vrijwel niemand meer is die geen Facebook account heeft. Reeds heeft Facebook de 1.19 miljard gebruikers per maand gepasseerd, wauw. De mogelijkheden die Facebook biedt voor zowel gebruiker als voor bedrijven zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen. Deze mogelijkheden hebben ook gezorgd voor een geheel nieuwe aanpak van marketing, sales en de beschikbare kennis over de consument. Hoewel velen het niet door hebben beschikt Facebook over alle informatie die jij in het verleden op Facebook hebt geplaatst, wat je leuk vindt, welke activiteiten je onderneemt en welke vrienden je hebt. Door de opkomst van het mobiele verkeer is het gebruik alleen nog maar meer toegenomen.

facebook-timeline-post-targeting

Via Facebook kunnen gebruikers hun activiteiten en interesses delen met anderen. Maar dat is lang niet het enige, het sociale netwerk biedt bedrijven de kans te kunnen adverteren, de consument te volgen en passende advertenties te tonen. Er worden steeds meer functies aan het netwerk toegevoegd om ervoor te zorgen dat binnen Facebook straks alles mogelijk is. Ook valt er een verschuiving te zien van Social Medium naar een publicatie en advertentie gericht platform. Gezien vrijwel alle bedrijven, ondernemingen en merken tegenwoordig actief zijn op Facebook wordt het creëren van relevante content en informatie steeds belangrijker. Want hoe nog op te vallen tussen al deze advertenties, video’s en aanbiedingen?

De consument is het product:
De populariteit van adverteren op Social Media is de afgelopen tijd gestegen. En kortom, zo wordt voor Facebook dan ook het geld verdiend. Aan Social Media en Facebook wordt steeds meer budget vrijgemaakt en ook zeker ingezet. Het aanmaken van de profielen zelf is gratis, maar ook hier zit natuurlijk een reden achter. Als gebruiker van Facebook beschik jij over veel informatie die van waarde zijn voor derde partijen.

When you are not paying for the product, you are the product,”

Zonder dat velen het weten accepteren wij als consument alle voorwaarden waarin dan ook duidelijk wordt vermeld dat de gegevens gebruikt kunnen worden voor derde partijen. Dit verklaart ook waarom je nou juist altijd de producten die je hebt bekeken opeens ook op je Facebook pagina krijgt getoond, en vaak ook nog met een kortingsactie. Maar draaien we niet een beetje door? Bij het bekijken van mijn Facebookpagina krijg ik vrijwel alleen nog maar advertenties, aanbiedingen en reclames te zien. Iets waar ik als consument nou niet op te wachten zit, ik bekijk Facebook vooral om te kijken waar mijn vrienden mee bezig zijn, welke evenementen er plaats vinden en laten we eerlijk zijn, vaak ook uit verveling. De ergernis van de consument aan het aantal reclames stijgt aanzienlijk. Maar wat doet Facebook hieraan? Vrijwel niks, zij verdienen geld aan het tonen en verkopen van de advertenties. En tja, welk bedrijf verricht nu geen activiteiten die geld opleveren?

Deze ontwikkeling is zeker van belang om in de gaten te houden voor bedrijven. Wanneer een consument zich irriteert aan het aantal berichten en advertenties is de kans groot dat hij of zij afhaakt van jouw pagina, en deze niet meer gaat volgen. Een andere mogelijkheid is dat de consument zijn irritatie uitdrukt via Social Media. En imago schade via Social Media gaat veel verder dan het mislopen van een aantal verkopen.

De 9 stappen om jouw bedrijf succes te maken op Facebook:
Een feit blijft dat de consument maar liefst 37 minuten per dag besteedt aan het doorbladeren van Facebook en het adverteren via het platform dan ook zeker goede resultaten kan bieden. Maar hoe zet je dan een goede strategie in en voeg je waarde toe?

  • Creëer een duidelijk doel: Wat wil je bereiken? Denk hierbij aan meer fans, meer verkopen, meer naamsbekendheid? Stel doelstellingen en KPI’s op.
  • Wie zijn onze fans en wat vinden zij interessant? Er is niets zo belangrijk als relevante content en de consument tonen waar zij interesse in hebben en wat voor hun waarde toevoegt.
  • Interactie is belangrijker dan het aantal fans: Focus dus niet alleen op het aantal fans maar ben daar wanneer de klant de interactie wilt aan gaan.
  • Wees creatief bij het aanmaken van een pagina: De mogelijkheden die Facebook allemaal biedt zijn er niet voor niks. Denk hierbij aan evenementen, nieuwsbrieven en columns. Ook het aanbieden van Whitepapers of E-books zijn effectieve middelen om jouw pagina kracht bij te zetten.
  • Biedt exclusieve content aan aan zij die jouw pagina volgen: De consument volgt niet voor niks jouw pagina en is opzoek naar informatie en wilt op de hoogte worden gehouden. Facebook biedt een mogelijkheid content te tonen die voor anderen consumenten niet beschikbaar is. Exclusiviteit creëert bij de consument een gevoel onderdeel te zijn van iets unieks.
  • Winacties: Desondanks het aantal winacties teveel wordt, blijft de consument het een aantrekkelijk onderwerp vinden en doen zij dan ook massaal mee. Let hierbij wel op dat er vanuit Facebook strikte regels verbonden zijn aan het weggeven van producten of diensten.
  • Relevante contentstrategie: Ontwikkel een content strategie waarbij duidelijk wordt uitgestippeld wanneer, wat en hoe berichten geplaatst gaan worden. Wanneer je om 3 uur s’nachts een update plaatst zal vrijwel niemand het lezen. Ook 8 berichten op 1 dag posten en vervolgens een gehele week niks is niet zinvol. Hierbij kan je je aan verschillende evenementen, seizoenen en acties aanpassen. Reclame maken voor stamppot met 30 graden zal ook geen geweldige respons opbrengen.
  • Ga de interactie aan: Lok reacties van fans en het delen van een update uit onder fans. Denk hierbij aan het stellen van vragen en meningen. Dit brengt over het algemeen veel onder bezoekers los. Maar geef vooral ook tips!
  • Analyses, analyses: Vergeet vooral niet de resultaten van posts te analyseren en hierin continu te blijven verbeteren. Er zijn veel gratis tools beschikbaar die hierbij kunnen ondersteunen.

Het belang van adverteren:
Wanneer je gaat adverteren op Facebook is het van belang dat, iets waar je geld aan uitgeeft, ook geld oplevert. Om te beginnen kun je via Facebook berichten promoten, kortom koop je hier extra bereik waar aan jouw advertentie of pagina wordt getoond. Een tactiek om nieuwe bezoekers en fans te realiseren op korte termijn. Andere doelstellingen die via het adverteren kunnen worden bekeken zijn o.a. het aantal clicks verhogen naar de website, het verhogen van het aantal vind ik leuks, het maken van aanbiedingen waar jouw fans gebruik van kunnen maken, en het verhogen van videoweergaven.

Hoeveel budget er wordt ingezet verschilt per organisatie. Zo verschilt dit natuurlijk ook in wat het oplevert. Maar wat interessant is is de vraag of je wel volledig moet gaan inzetten op adverteren via Facebook? Leest de consument deze berichten nog wel naast alle andere honderden berichten die iedere dag voorbij komen?

Naar mijn idee niet. Ik zeg hierbij niet dat je in het geheel niet actief moet zijn op Facebook, maar ook er ook niet alle focus op moet leggen. Er zijn tegenwoordig ook vele andere mogelijkheden om een groot bereik te realiseren buiten Facebook. Ook Instagram is sinds September 2015 begonnen met de mogelijkheid tot adverteren. De enorme populariteit van Instagram en het nog relatief weinig aantal adverteerders is interessant. Een kenmerk is dan ook dat via Instagram enkel kan worden geadverteerd via foto’s. Een andere mogelijkheid is het Social Media platform LinkedIn, ook hier kan je meer uithalen dan dat je denkt. Een trend hierin is dan ook het plaatsen van een video advertentie.

De voordelen van adverteren via Facebook:
Omdat Facebook het grootste Social Media platform ter wereld is brengt het dan ook zeker voordelen met zich mee:

  1. Het enorme (potentieel) bereik
  2. Gericht adverteren en targeten
  3. Het verhogen van conversie en de ROI
  4. Op korte termijn veel mensen kunnen bereiken

En kortom, een goede kennis van je klant kan voor bedrijven nooit kwaad. Zo ook het aanwezig zijn waar jouw klant aanwezig is niet. Je dient tenslotte gevonden te willen worden waar jouw (potentiële) klanten aanwezig zijn. Het draait alleen maar om de kennis van de klant en het zo goed mogelijk inzetten op de wensen en behoeften te voldoen. Doordat er zoveel kennis over de consument beschikbaar is zijn bedrijven in staat precies in verschillende stadiums relevante content en informatie te tonen.

Social-Ads-Tool-Facebook-Ads-targeting-limits

Geraadpleegde bronnen:
Bloeise (NB). Wat zijn de kosten van adverteren op Facebook. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: https://bloeise.nl/wat-zijn-de-kosten-van-adverteren-op-facebook/

Frankwatching (2014). Adverteren op Facebook voor beginners. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.frankwatching.com/archive/2014/08/25/adverteren-op-facebook-voor-beginners-how-to/

Jansen, M (NB). 5 redenen om te adverteren op Facebook. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: https://www.yadi.nl/5-redenen-om-facebook-adverteren-te-gebruiken/

Marketingfacts (2012). 8 tips voor adverteren op Facebook. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/8-tips-voor-adverteren-op-facebook

Marketingfacts (2015). Facebook van sociaal medium naar publicatieplatform. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/facebook-van-sociaal-medium-naar-publicatieplatform-met-Notes

Marketingfacts (2015). Van vriendennetwerk tot marketingtool. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/van-vriendennetwerk-tot-marketingtool-facebook-anno-2015

Marketingfacts (2015). You are the product stupid. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/you-are-the-product-stupid

NB (2012). De ontwikkeling van Facebook. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://xclaudia.plazilla.com/page/4295007186/de-ontwikkeling-van-facebook

Rabobank (2013). 3 nieuwe manieren om te adverteren op Social Media. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: https://www.ikgastarten.nl/marketing-en-verkoop/marketing-en-reclame/3-nieuwe-manieren-om-te-adverteren-op-social-media

Slideshare (2012). Facebook voor bedrijven. Geraadpleegd op 28 Oktober 2015 via de website: http://www.slideshare.net/FacebookPro/facebook-voor-bedrijven-10958442?qid=3dc73383-957a-423e-88b9-697e56e088ba&v=qf1&b=&from_search=3

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s