Snapchat: Share your unique story!

De populariteit van het Social Media platform Snapchat is de afgelopen jaren sterk gestegen. De reden? Het eenvoudig versturen van foto’s en video’s naar jouw eigen gekozen contactpersonen. De verstuurde foto’s en video’s kunnen maar voor enkelen seconden worden bekeken en zijn hierna niet meer terug te zien. Met name onder jongeren is het gebruik van de applicatie niet meer weg te denken, zo is maar liefst 71% van de gebruikers tussen de leeftijd van 12 en 19 jaar. Ook ik zelf ben een fanatieke gebruiker van Snapchat. Door het groeiende platform ontwikkelen zich steeds meer kansen, voor zowel gebruikers als voor bedrijven. Maar hoe deze kansen nu het beste te benutten?

Snapchat Banner

Het succes van Snapchat:
Snapchat is in 2011 opgericht door een 3tal studenten in Los Angeles. De strategie om zoveel mogelijk gebruikers te werven was daar, een strategie om met de applicatie ook daadwerkelijk geld te gaan verdienen echter niet. Het aantal gebruikers steeg aanzienlijk en is het afgelopen jaar zelfs verdubbeld. In Nederland kent Snapchat maar liefst 800.000 actieve gebruikers. Wereldwijd gezien worden er dagelijks 700 miljoen, zogenoemde ‘snaps’ verstuurd.

Het unieke concept om Snapchat heen is het tonen van de foto’s en video’s variërend van 1 tot 10 seconden. Waar je de foto’s en video’s naar toe stuurt, bepaal je zelf. Snapchat richt zich vooral op de dagelijkse bezigheden en het delen van je activiteiten met anderen. Kijkend naar Instagram of Facebook komen hier veel filters en bijgewerkte foto’s aan te pas, bij Snapchat is dit vrijwel onmogelijk door het beperkt aantal filters. Het aantal personen waarmee interactie plaats vindt is dan ook veel lager dan via Facebook. Waar een gebruiker van Facebook gemiddeld 400 vrienden heeft, maakt een Snapchat gebruiker slechts interactie met 4 tot 9 personen.

Het innoverende proces achter de ontwikkeling van Snapchat:
De teller van het aantal verstuurde snaps op mijn account staat inmiddels op 80.000. Een bizar aantal als je hier goed over nadenkt, en toch ben ik de applicatie nog steeds niet beu. Hoe zorgt Snapchat hier nu voor?

Snapchat blijft haar functies binnen de applicatie continu ontwikkelen. Zo hebben zij recent een update geplaatst die het gebruik wereldwijd heeft veranderd. Zo zijn gebruikers in staat verschillende filters en bewegingen over hun eigen gezicht heen te plaatsen. Deze update en alle commotie hierom heen ging VIRAL! Ook Facebook stond vol met berichten over de nieuwe applicatie, en natuurlijk ook de bijbehorende grappen die met de nieuwe update gepaard gingen. De verschillende filters worden dagelijks bewerkt en geüpdatet, zo verdwijnen er iedere dag enkelen maar komen hier nieuwe voor in de plaats. Slim bedacht, ook ik kijk toch iedere dag weer welke nieuwe filters en mogelijkheden er nu zijn.

Sinds begin 2015 is ook ‘Snapchat Discovery’ geïntroduceerd. Nu Snapchat een enorm bereik heeft gecreëerd zijn zij begonnen met het ontwikkelen van een verdienmodel. De introductie van Discovery heeft gezorgd voor een stap verder in het verdienmodel. Discovery biedt gebruikers de mogelijkheid nieuws te lezen, shows en videoclips te bekijken. De aangeboden content komt van grote mediapartijen, kranten, magazines en televisie netwerken. Enkele voorbeelden zijn CNN, MTV en Cosmopolitan. Persoonlijk biedt deze functie mij geen meerwaarde, als gebruiker kijk ik er nauwelijks naar en maak ik enkel gebruik van de applicatie om foto’s en video’s te versturen. Er wordt dan ook geen gebruik gemaakt van de zogeheten pushberichten over deze content. Sinds de komst van Discovery levert Snapchat buiten hun core business foto’s en video’s, ook steeds meer content aan. Een gevaar hieraan is het creëren van teveel content en de mogelijkheid hierdoor gebruikers te verliezen. Persoonlijk vind ik tegenwoordig ook aan Facebook het grote nadeel dat het enkel nog advertenties en reclames toont. De reden dat ik Facebook gebruik is niet voor het bekijken van advertenties en reclames. De grote vraag die je hier dan ook kunt stellen is of Facebook voor jou adverteert, of jij voor Facebook? Door de enorme data die vrij wordt gegeven door het gebruik van Facebook zijn bedrijven in staat continu te blijven targetten op jouw wensen en behoeften.

Snapchat Dis

Worldwide sharing en het bereiken van de consument:
Gebruikers kunnen wereldwijd hun ervaringen en momenten delen. Zo zijn gebruikers in Europa in staat momenten van gebruikers in de VS en Dubai te zien, maar hoe dan? Snapchat werkt dagelijks met verschillende verhalen en kanalen. Verhalen die Snapchat aanbiedt van onder andere grote steden, wereldberoemde evenementen en landen zijn zichtbaar voor iedere gebruiker van Snapchat, wereldwijd. Wanneer een gebruiker in de buurt komt van de gekozen evenementen, steden en landen krijgt hij of zij de mogelijkheid een foto of video toe te voegen aan dit wereldwijde verhaal. Ook live streaming wordt steeds meer gebruikt. Het gebruik onder jongeren van Snapchat blijft stijgen en dit pakt positief voor het platform zelf uit. Momenteel investeren onder andere Yahoo, Tencent en Kleiner Perkins in Snapchat, en kent het platform een gemiddelde waarde van 19 miljard dollar. Maar kijkend naar deze gemiddelde waarde zou Facebook Facebook ook niet zijn als zij niet geprobeerd hebben Snapchat over te nemen. They did in 2013, maar Snapchat heeft het bod, van maar liefst 3 miljard dollar, geweigerd.

De toekomst van Snapchat:
Door het wereldwijde grootschalige gebruik van Snapchat zijn er naar mijn idee verschillende mogelijkheden voor de toekomst. En deze mogelijkheden worden ook steeds meer zichtbaar. Buiten jongeren gaan ook steeds meer bedrijven en beroemdheden zich aanmelden voor Snapchat. Logisch, doormiddel van het aanmaken van een eigen account ben je in staat ‘gratis’ reclame te maken en gebruikers unieke content te bieden. Doordat Snapchat vooral bekend staat om het hier en nu, krijgen gebruikers het gevoel daadwerkelijk betrokken te worden. En meer betrokkenheid zorgt voor een positieve ervaring.

Het bereik van Snapchat is enorm, een feit waar bedrijven nog niet genoeg op inspelen. Door de huidige vormen en nieuwe vormen van marketing zouden ook zeker via dit platform advertentiemogelijkheden mogelijk moeten zijn, met als doel het creëren van naamsbekendheid en het generen van sales. Er kan specifieke content worden geleverd aan een specifieke doelgroep. Een groot nadeel hierin is dat er geen enkele data bekend is over de mogelijke resultaten van advertenties. Doordat er nog nauwelijks wordt geadverteerd via het medium is het voor bedrijven lastig in te schatten wat het oplevert. Zonder aantoonbare feiten dat een campagne daadwerkelijk gaat werken is het lastig een geheel marketingteam over te halen tot actie. Anderzijds is de kleinschaligheid aan advertenties een enorme kans. Ja, door het minimale gebruik maar de hoge populariteit zal het aan de start mogelijk zijn voor lage tarieven je doelgroep te bereiken. Ook Instagram is hier sinds September 2015 mee van start gegaan.

Maar waarom dan Snapchat? Een paar korte voordelen:

  • Snapchat maakt het mogelijk relevante content aan een specifieke doelgroep te tonen. Omtrent de doelgroep is veel informatie bekend, als bedrijf is het dus zeer waardevol je af te vragen of jouw doelgroep actief is via het medium en waar hun behoeften en interesses liggen. Mogelijk kan het kanaal een deel uitmaken van de Customer Journey en kan de consument hierin worden ondersteund.
  • De transparantie van boodschappen: Zoals is vernoemd draait Snapchat vooral om het dagelijks hier en nu. In tegenstelling tot Facebook en Instagram is een gebruiker via Snapchat niet in staat zijn of haar foto dusdanig te bewerken. Zowel bedrijven als gebruikers kunnen hier geen irreële beelden schetsen.
  • Exclusiviteit: Snapchat maakt het mogelijk de consument exclusiviteit te bieden. Onder andere de grote keten MacDonalds maakt hier gebruik van, zo tonen zij hun ‘volgers’ via Snapchat een kijkje in de keuken van het grote bedrijf. Ook automerk Acura maakt er gebruik van, en zo komen er steeds meer op. Exclusiviteit biedt de consument een uniek gevoel ergens onderdeel van te zijn, krachtig en zeker effectief.

Waarom nu Snapchat gebruiken als bedrijf?
Dat de applicatie een groot aantal dagelijkse gebruikers kent is bekend. Bedrijven gaan dan ook steeds meer aan de slag met het Social Media platform. Het gebruik van Snapchat in het dagelijks leven zie ik steeds meer voorbij komen, verschillende bedrijven waaronder Victoria Secret en MacDonalds heb ik dan ook toegevoegd aan mijn contactpersonen. Dat adverteren dus nog niet mogelijk is in ons land laat zien dat ook zonder deze mogelijkheden de applicatie kan worden ingezet. Als bedrijf is het mogelijk de consument bijvoorbeeld sneakpreviews te tonen, aanbiedingen te promoten, kortingscodes te verspreiden, behind de scenes video’s te tonen, de gebruikers verhalen over jou te laten delen en dergelijke. Belangrijk is goed inzicht te verkrijgen in de wensen en behoeften van de door jou gekozen doelgroep. En denk als bedrijf vooral na wat je wilt bereiken met deze campagne. Is dit het generen van sales, naamsbekendheid of een stuk exclusiviteit creëren? Wanneer de content niet relevant is en als niet relevant wordt beschouwd zal dit het effect waarschijnlijk beperken. Voor een bedrijf kost research echter veel tijd, maar wanneer de content wel als relevant zal worden beschouwd zal dit positief kunnen bijdragen aan de naamsbekendheid en mogelijk ook tot aankopen.

Snapchat MacDonalds        IMG_0297 IMG_0305

Kortom beschouw ik Snapchat, ondanks het feit dat er geen aantoonbare resultaten beschikbaar zijn, als een grote kans voor de toekomst. De applicatie wordt al volop benut door bedrijven en merken, ondanks het feit dat direct adverteren nog niet mogelijk is. Wat denk jij? Het succes en de mogelijkheden worden dan ook meer besproken:

http://www.fastcompany.com/embed/e33c0d7d50e70?rel=1&src=embed&veggiemode=1

Geraadpleegde bronnen:
Digital Economics (2014). Nieuwe verdienmodellen voor Snapchat. Geraadpleegd op 9 September 2015 via de website: http://www.digitaleconomics.nl/2015/02/23/nieuwe-verdienmodellen-voor-snapchat/

Lokhoff, G (2015). Snap(chat) de toekomst van Social. Geraadpleegd op 9 September 2015 via de website: http://travconnect.nl/snapchat-de-toekomst-van-social/

Leeuwen van, G (2014). Gaat Snapchat eindelijk geld verdienen? Geraadpleegd op 9 September 2015 via de website: http://www.emerce.nl/achtergrond/gaat-snapchat-eindelijk-geld-verdienen

Macarthy, A (2013). 4 Ways that Snapchat is a great marketing tool for brands. Geraadpleegd op 9 September 2015 via de website: http://andrewmacarthy.com/andrew-macarthy-social-media/3-ways-snapchat-is-a-great-marketing-tool-for-brands-and-businesses

Marketingfacts (2015). Snapchat upcoming marketingtool? Geraadpleegd op 9 September 2015 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/snapchat-upcoming-marketingtool

Nu.nl (2015). Snapchat laat adverteerders reclame maken in selfies. Geraadpleegd op 2 Oktober 2015 via de website: http://www.nu.nl/apps/4137231/snapchat-laat-adverteerders-reclame-maken-in-selfies.html

Rends, L (2015). Snapchat, waarom en hoe zet je dit zakelijk in? Geraadpleegd op 25 Oktober 2015 via de website: http://www.42bis.nl/2015/02/snapchat-waarom-en-hoe-zet-je-dit-zakelijk/

Ungerleider, N (2015). Is Snapchat one step closer to being a major content discovery platform? Geraadpleegd op 25 Oktober 2015 via de website: http://www.fastcompany.com/3050418/fast-feed/is-snapchat-one-step-closer-to-being-a-major-content-discovery-platform

Welling, J (2015). Snapchat ziet aantal gebruikers verdubbelen. Geraadpleegd op 9 September 2015 via de website: http://www.metronieuws.nl/digitaal/2015/07/snapchat-ziet-aantal-gebruikers-verdubbelen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s