De redenen waarom Google+ zakelijk daadwerkelijk meerwaarde biedt:

Google+, een enorm opkomend Social Media platform wat steeds meer gebruikers telt. In 2011 is Google+ opgericht, door, de naam zegt het al, Google. Een groeiend netwerk om zeker in de gaten te houden. Het gebruik en de meerwaarde van Google+ is voor mij zeer onbekend, vandaar ook de keuze een blik te werpen op deze vorm van Social Media. Maar liefst 3.9 miljoen personen in Nederland maken gebruik van Google+, waarvan 1.3 miljoen zelfs dagelijks. Google+ stelt een gebruiker in staat foto’s, video’s en berichten te delen met verschillende personen, die jij zelf kunt bepalen en kunt indelen. Door de stijgende populariteit en ruime keuze aan mogelijkheden klinkt Google+ als een meerwaarde om te gebruiken. Maar biedt dit ook daadwerkelijk meerwaarde?

Google+ Logo

All about Google+:
Sinds 2011 is Google+ een groeiend en veelgebruikt Social Media platform. Maar wat houdt het nu precies in? Google+, ook wel Google Plus, is een sociaal netwerk waarop foto’s, video’s, interesses en passies gedeeld kunnen worden. Kijkend naar het begrip ‘delen’ biedt Google+ al direct een onderscheidend vermogen ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Google+ biedt de gebruiker de mogelijkheid content aan specifiek gekozen personen en groepen aan te bieden. Deze groepen worden ook wel kringen genoemd, deze kringen creëer jij zelf. Dat klinkt ingewikkeld, en zo wordt het ook aan het begin door vele ervaren. Ook ik spreek hierbij uit ervaring. Buiten een persoonlijk profiel maakt Google+ het ook mogelijk een bedrijfspagina aan te maken. En deze bedrijfspagina kan veel meerwaarde bieden voor o.a. de zoekresultaten en vindbaarheid binnen Google. En laat dat nou net een onderwerp zijn waar de strijd via het online kanaal vol aan de gang is.

Aan de slag met Google+:
Zoals gezegd is Google+ aan het begin een redelijk lastig Social Media platform om te gaan gebruiken. Het biedt talloze mogelijkheden om jou en het bedrijf uniek te positioneren. Door het kiezen en opstellen van kringen kan relevante content per groep worden aangemaakt. Dit maakt het mogelijk o.a. specifieke boodschappen op bestaande klanten te richten, maar ook op potentiële klanten. De ontvanger kan niet zien naar wie het bericht is toegestuurd en dit biedt het bedrijf de mogelijkheid de waardering voor een bericht te verhogen. Voor het aanmaken van een bedrijfspagina zijn slechts enkele stappen vereist, de opdrachtgever kan zelf bepalen welke informatie over het bedrijf wordt getoond. Wat Google+ ook mogelijk maakt is het combineren van de verschillende applicaties die Google biedt, zo kan Google Maps worden gekoppeld en creëert een bedrijf een eigen Google Local pagina. Na het aanmaken van een bedrijfspagina kan ook de website worden gelinkt en kunnen kringen gecreëerd worden. Onderstaande video geeft een kijk op de werking van Google+, wat biedt het en waarom zou jij het gebruiken?

Maar wat levert het een bedrijf dan op?
Een goede vraag, en belangrijk om te weten voor bedrijven die nog twijfelen om een account aan te maken. Onderstaand een kijk op welke waarde Google+ nu toevoegt:

  1. Een betere positie binnen de organische zoekresultaten van Google: Door het aanmaken van een bedrijfspagina via Google+ verhoogd Google de vindbaarheid van uw website. Hoe relevanter en actiever de content, hoe hoger de ranking wordt. Dit systeem werkt met het toekennen van +1, ook wel vergelijkbaar met likes via Facebook. Door het plaatsen van een +1 knop op de website kunnen bezoekers deze aanklikken. Het aanklikken van deze button geeft aan dat een bezoeker de pagina interessant vindt. De getoonde informatie via Google+ kan ook via anderen Social Media platforms worden gedeeld. Google zou Google niet zijn als het zo eenvoudig zou zijn, buiten de content die wordt getoond speelt ook de relevantie en de reputatie van de auteur mee. Dit wordt ook wel Author Rank genoemd, dit bepaalt de kwaliteit en relevantie van een artikel, en ook deze kwaliteit speelt een rol bij het verhogen van de vindbaarheid.
  2. Versterking van de lokale vindbaarheid: Als onderwerp van lokale SEO biedt Google+ de mogelijkheid een bedrijf vindbaar te maken via Google Maps. Dit biedt de gebruiker eenvoudig aan de route te laten plannen en een snelle blik te werpen op het bedrijf en de omgeving. Voor een consument is niets zo vervelend als het niet, of slecht, kunnen vinden van een bedrijf. In mijn opzicht levert Google Maps een vorm van betrouwbaarheid op, het bedrijf is daadwerkelijk daar en is bekend bij Google. Ook biedt Google Local de mogelijkheid lokaal gevonden te kunnen worden, zo worden verschillende zoekopdrachten specifiek lokaal ingevoerd en kunnen lokale (potentiële) klanten worden bereikt. Wanneer je een dienst of product in jouw omgeving nodig hebt is het niet relevant een bedrijf getoond te krijgen wat ver buiten de locatie is gevestigd.
  3. Doelgerichte content: Door het gebruik van kringen dat Google+ hanteert kunnen bedrijven gemakkelijk doelgerichte content voor persona’s aanmaken. Zoals eerder is benoemd kan hierin een onderscheid worden gemaakt tussen content voor potentiële klanten, en huidige klanten. Door het gebruiken van kringen biedt Google+ de mogelijkheid boodschappen gericht naar de personen te sturen die van deze informatie voorzien willen worden. Wanneer de consument wordt voorzien van relevante content zal de waardering voor de informatie stijgen. Buiten content gericht op de consument kan Google+ ook intern onder personeel worden toegepast, ook hier kan specifieke informatie naar worden verzonden en besproken.
  4. Gratis extra advertentieruimte binnen Google: Bij het gebruik van een bedrijfspagina wordt automatisch via Google de bedrijfsinformatie getoond aan de rechterzijde bij een zoekopdracht. Hierbij worden ook recent geplaatste berichten en updates getoond en kan een bezoeker direct de Google+ pagina bezoeken. Naast deze extra ruimte die Google weggeeft zitten er ook voordelen aan de Google Adwords campagnes. Wanneer een bedrijfspagina 100 volgers of meer heeft wordt er aan de huidige Google Adwords campagnes een extra regel toegevoegd met informatie over de bedrijfspagina. Hierin wordt het aantal volgers vermeld en wordt de advertentie ruimte groter.
  5. Google Hangouts: Google Hangouts is een extra optie binnen Google+. De chatservice is sinds 2013 toegevoegd aan Google+, met als doel het opstarten en voeren van groepsgesprekken. Deze gesprekken kunnen worden gevoerd via verschillende apparaten, denk hierbij aan de mobiele telefoon maar ook via de computer en tablet. Alle gevoerde gesprekken kunnen worden opgenomen en via andere kanalen worden gepubliceerd. Ook hier koppelt Google verschillende mogelijkheden weer samen. Kortom een gemakkelijk weg om de conversatie met jouw doelgroep en potentiële klanten aan te gaan. Het biedt de kans een kijk te nemen naar de interesses, wensen en behoeften maar ook om daadwerkelijk in gesprek te komen met jouw doelgroep.
  6. Recensies: Google+ Local geeft ook de mogelijkheid tot het ontvangen van recensies. En net zoals Author Rank zijn ook recensies middelen om een hogere plaats in de organische zoekresultaten van Google te bemachtigen. Recensies ondersteunen potentiële klanten in de keuze binnen hun customer journey, een erg belangrijke factor dus. Google+ werkt zeer transparant met het tonen van de geschreven recensies, hierbij worden namen en, wanneer mogelijk, ook afbeeldingen getoond. Recensies binnen Google worden ook gekoppeld aan het ranking systeem dat wordt uitgebeeld via sterren. Kortom recensies bieden een uitstekende toegevoegde waarde voor bedrijven en hun vindbaarheid binnen Google.

Kortom zijn bovengenoemde punten van toegevoegde waarde voor de positionering van een bedrijf online. Vindbaar zijn en gevonden worden zijn cruciale punten om (potentiële) klanten te kunnen bereiken. In mijn opzicht is hoe meer informatie er beschikbaar is, hoe beter. Het creëert vertrouwen en een bedrijf is zo daadwerkelijk vindbaar voor de consument.

En de advertentiemogelijkheden dan?
Die heeft Google+ zeer beperkt. Een groot kenmerk van Google+ is dat er geen directe advertenties kunnen worden geplaatst door bedrijven. Er kan enkel worden gelinkt met Google Adwords, dit doormiddel van de geplaatste berichten via de bedrijfspagina. Deze advertenties worden Google+ Post Ads genoemd, en werken via zowel Cost per Click als Cost per Mille.Ik zie het als een groot voordeel dat je niet, net zoals bij onder andere Facebook, een hele pagina vol met advertenties en aanbiedingen krijgt. Google+ richt zich veel meer op relevante content en het delen van interesses en passies, ik krijg hierbij de ervaring niet te worden overgehaald tot directe actie en aankopen.

Hoewel Google het nooit direct heeft gecommuniceerd hebben zij met de introductie van Google+ en Google Hangouts een grote stap gemaakt binnen de actieve Social Media platformen. Zo zijn er verschillende overeenkomsten tussen Google+ en Facebook en tussen Whatsapp en Google Hangouts. Desondanks is Facebook nog steeds het meest gebruikte Social Media platform, maar deze cijfers zijn aan het dalen..

Geraadpleegde bronnen:
Ettes, G (NB). Google Hangouts: Tips en downloads. Geraadpleegd op 27 Oktober 2015 via de website: http://www.androidplanet.nl/spotlight/hangouts/

Getting Social (NB). Waarom moet ik Google Plus gebruiken? 4 voordelen. Geraadpleegd op 27 Oktober 2015 via de website: http://www.gettingsocial.nl/kennisbank/waarom-moet-ik-google-plus-gebruiken-4-voordelen#.Vi-OVhAvfaY

Hendrixen, M (2013). De opkomst van Google +. Geraadpleegd op 27 Oktober 2015 via de website: http://hendrixen.nl/meer-informatie-over-google-het-sociale-netwerk-van-google/

McGarry, C (NB). Google+, hoe gebruik je het en waarom? Geraadpleegd op 27 Oktober 2015 via de website: http://computertotaal.nl/apps-software/googleplus-hoe-gebruik-je-het-en-waarom-62288#57mY2JqTiR47MPAF.97

Mackaaij, P (2013). De kracht van Google+. Geraadpleegd op 27 Oktober 2015 via de website: https://www.eenmanierom.nl/google-plus/

Marketingfacts (2014). Social Media gebruik in Nederland in 2015. Geraadpleegd op 27 Oktober 2915 via de website: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2015-jongeren-haken-af-op-facebook

PauwR (Z.D). Google Plus Adverteren. Geraadpleegd op 27 Oktober 2015 via de website: http://www.pauwr.nl/social/google-plus-adverteren/

Tuel van, M (NB). 5 Redenen waarom je bedrijf Google plus (+1) zou moeten gebruiken. Geraadpleegd op 27 Oktober 2015 via de website: http://ompro.nl/social-media/5-redenen-waarom-je-bedrijf-google-plus-1-zou-moeten-gebruiken/

Z.N. (2014). De 5 voordelen van Google+. Geraadpleegd op 27 Oktober 2015 via de website: http://www.radyus.nl/2014/04/24/de-5-voordelen-van-een-google-plus-bedrijfspagina/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s